معبد آرتمیس

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

نقاشی بازسازی شده از معبد Artemis / Diana

معبد آرتمیس در شهر افه سوس (Ephesus) در حدود 50 کیلومتری شهر ازمیر (Izmir) ترکیه قرار داشته است. این معبد به عنوان زیباترین بنای روی زمینشناخته می شده است و به همین دلیل در میانعجایب هفت گانه جا دارد.

هرچند که زیربنای باقی مانده از این معبد تاریخ ساخت آنرا قرن هفتم قبل ازمیلاد مشخص میکند، اما راه یافتن معبد آرتمیس در فهرست عجایب هفت گانه بهحدود 550 قبل از میلاد مربوط میشود. این بنا کهبه آن معبد بزرگ مرمرین گفته میشود، توسط کروسوس (Croesus) شاه لیدی بهکرسیفون (Chersiphron) معمار یونانی سفارش داده شد. معبد با مجسمه هایبرنزی که توسط ماهرترین مجسمه سازانآن زمان ساخته شده بودند تزئین شده بود. هنرمندانی نظیر فیدیاس(Pheidias)، پلی کلیتوس (Polycleitus)، کرسیلاس (Kresilas) و فرادمون (Phradmon).

معبد آرتمیس هم به عنوان یک محل داد و ستد کالا و هم به عنوان آموزشگاهمذهبی مورد استفاده قرار میگرفت. در طی سالها، بازرگانان، جهانگردان،صنعتگران و پادشاهان از این محل مقدس دیدن میکردندو احترام خود را با آوردن هدایای مختلف ابراز می نمودند. تحقیقات اخیرباستان شناسی به یافتن تعدادی از این هدایا که شامل مجسمه های طلا و عاجآرتمیس، گوشواره ها، دستبندها و گردنبندهایی زیبا اثرصنعتگران پارس و هند هستند منجر شده است.

بقایای معبد آرتمیس

در شب 21 جولای سال 356 قبل از میلاد، مردی به نام هروستراتوس (Herostratus) برای جاودانه کردن نام خود در تاریخ، معبد را آتش زد ودرواقع به هدف خود دست یافت. عجیب اینکه اسکندر کبیرهم در همین شب متولد شد. بنا به گفته پلوتارک (Plutarch) تاریخ نگار، در آنشب آرتمیس چنان درگیر مراقبت از زاده شدن اسکندر بود که نتوانست از معبدخود محافظت کند.

اسکندر پس از فتح آسیای صغیر اقدام به ساخت مجدد معبد کرد که تا بعد از مرگوی در سال 323 قبل از میلاد، همچنان در دست ساختمان بود. در قرن اول پس ازمیلاد، هنگامی که سنت پل برای تبلیغمسیحیت به افه سوس سفر کرد، با عده زیادی از پیروان آرتمیس مواجه شد که بههیچ وجه قصد ترک الهه خود را نداشتند. در سال 262 میلادی معبد توسط قبیلهگوت Gothsمجددا ویران شد. اهالی شهرقسم خوردند تا آنرا مجددا بنا کنند. در قرن چهارم میلادی، بیشتر اهالی افهسوس به مسیحیت گرویده بودند و معبد شکوه و جلال خود را از دست داده بود. اهالی افه سوس پس از آخرین تهاجم منجر به ویرانیمعبد در سال 401 میلادی، کم کم شهر را ترک کردند و این شهر متروک در اواخرقرن 19 میلادی کشف و حفاری شد. این اکتشافات زیربنای معبد را نمایان ساخت.

شرح کوتاهی از بنا

 

بقایای معبد آرتمیس

این معبد با زیر بنای چهار گوش خود، برخلاف نمونه های دیگر از مرمر ساختهشده و یک ورودی زیبا و تزئینی به حیاط بزرگ ساختمان داشته است. پلکان مرمریطبقه همکف را به بالکن هایبلند وعظیمی متصل میکردند که کف آن در حدود 80 متر در 130 متر بوده است.127 ستوندر این بنا به کار رفته بوده که ارتفاع آنها 20 متر و با سرستونهای ایونیک وکناره های کنده کاری شده بوده است. ستونها در ردیفهای منظم در کل محوطه به جز منطقه مرکزی-که محل قرار گیریخانه الهه بود- قرار گرفته بودند.

این معبد تعداد فراوانی از آثار هنری را در خود جا داده بود، از جمله 4مجسمه برنزی باستانی از قبیله آمازون که توسط بهترین هنرمندان دوران ساختهشده بودند. هنگامی که سنت پل به دیدن شهر آمده بود،معبد با ستونهای طلایی و مجسمه های کوچک نقره ای و نقاشی های متعدد تزئینشده بود. هیچ شاهدی مبنی بر وجود مجسمه آرتمیس در مرکز معبد وجود ندارد امادلیلی هم برای وجود نداشتن آن در دستنیست

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...