اکتوپلاسم چیست؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

چون ارواح موجودات مجرد و نورانی هستند برای برقراری ارتباط با زمینی ها و ظهور اعمال خود نیاز به واسطه و مدیوم دارند و از ماده اکتوپلاسم او استفاده می کنند.

حکما گفته اند روحی انسانی اگر چه در ذرات مجرد و مستقل از ماده و احکام آن است ولی در مقام فعل نیازمند به ماده است و برای انجام فعل و ظهورات روحی به اسباب و وسایل مادی نیاز دارد به طور مثال برای دیدن نیاز به چشم و برای شنیدن نیاز به گوش و برای برداشتن نیاز به دست دارد لذا بدن و اعضای عنصری آن بازار و وسایل روح شمرده می شوند و این تا زمانی است که روح در دنیا در جسم مادی خود قرار دارد اما پس از مرگ و جدایی از بدن مادی وارد بدن مثالی برزخی یا بدن اثیری خود می شوند که متناسب با آن عالم با همین بدن کارهای خود را انجام میدهند ولی برای ارتباط با زمینی ها به هنگام روش میدومی بنا بر گفته علمای علم روحی-از ماده اکتوپلاسم استفاده میکند.

 

نگاره‌ای از مدیومی به نام "اوا کاریاره" که هاله‌ای نورانی بین دستانش دیده می‌شود.

 

نگاره اوا کاریاره که در آن ماده اکتوپلاسم خارج شده از بدن او بشکل چهره روح نمایان است.

 

اما اینکه اکتوپلاسم  (ectoplasm)چیست و چه نقشی در ارتباط با ارواح دارد باید گفت:اکتوپلاسم-که گاهی به آن «سیکوپلاسم» یعنی پلاسمای روح گفته می شود- ماده ای است که در بدن مدیوم و یا به تعبیر دقیق‌تر در بدن انسان‌های زنده وجود دارد که علما آن را یکی از ظواهر فیزیکی مدیوم می‌دانند. این واژه برای نخستین بار در سال 1894م. از سوی «چالز ریچت» (روان شناس فرانسوی)مطرح شد.

علمای روحی میگویند: ارواح با عاریت گرفتن این ماده و مخلوط کرده آن با «ماده اثیری» که با خود دارند میتوانند ظهورات و سخنان خود را به زنده‌ها منتقل کنند و با آنها ارتباط برقرار نمایند یعنی به طور موقت برای خود حالت زمینی و حسی به وجود می‌آورند.

علمای روحی اکتوپلاسم را حلقه ارتباط میان روح متکلم و اعضای صوتی مدیوم می‌دانند درباره خصوصیان و ویژگی‌های این ماده گفته اند:

اکتوپلاسم ماده مخصوصی است که قابلیت شکل گرفتن و رنگ‌پذیری مختلف دارد. رنگ آن در میان رنگ‌های سفید و خاکستری و سیاه جریان دارد. از حیث غلظت بخار آب و یا حباب‌ها و کف‌ها است. از لحاظ سفت و محکم بودن چنان است که گاهی ارواح می‌توانند به وسیله آن جسم سخت و سنگین (مانند میز غذاخوری) را بلند کنند. هنگام خارج شدن از جسم مدیوم به شکل دود غلیظ دیده میشود سپس بر حسب هدفی که ارواح می‌خواهند شکل می‌گیرد و سفت میشود. زمان مناسی بیرون کردن اکتوپلاسم از بدن مدیوم‌ها تاریکی شب و یا در نور تیره می‌باشد. عمل برگردانیدن آن ماده به بدن مدیوم‌ها باید در تاریکی مطلق و یا روشنایی قرمز انجام گیرد و در غیر این صورت برای مدیوم ضرر جسمی دارد و حتی منجر به مرگ او میگردد (البته میگویند که ماده اکتوپلاسم بر اثر نور سفید ناپدید میشود و بلافاصله به داخل بدن مدیوم باز میگردد)

ماده اکتوپلاسم به طور معمول از منافذ جسم مدیوم مانند دهان، بینی، گوشها و احیانا از سوراخ‌های زیر پوست بدن و پاهای مدیوم بیرون می‌آید ممکن است اکتوپلاسم هنگام خروج از بدن مدیوم صدها شکل به خود بگیرد که در کتاب‌های علم روحی شکل آن بیان شده است. این ماده از قلب یا از بالای کتف یا از پاهای مدیوم بیرون می‌آید. از تجزیه این ماده معلوم شده که ترکیبی از «کلرید سدیمی» و «فسفات کلسیوم» است.

در حقیقت این ماده تا چه حد می تواند چنین قدرتی را ایجاد نماید و دارای چنان اثر و خاصیت عجیبی باشد؟

می‌گویند: ارواح ماده اکتوپلاسم را به دور دهان خود که دهان اثیری است جمع می‌کنند تا بتواند با زنده‌ها حرف بزند. البته ارواح از ماده اکتوپلاسم علاوه بر تجسد و شکل بخشیدن به اعضای صوتی و سایر بدن خود برای انتقال و به حرکت درآوردن اجسام فیزیکی نیز استفاده می‌کنند.

 

علمای روحی میگوبند:

فرق مهمی که میان حرف زدن ما و حرف زدن ارواح هست این است که همه این کارها را ارواح در ماده اثیری که لطیف تر از حیث تکوین و وسیع تر از حیث امواج است انجام می‌دهند. بنابراین دستگاه صوتی اثیری آنها می تواند در عالم روحی خود عمل کند. ولی در عالم ما نمیتواند عمل کند چون قسمت‌های اعضای صوتی ارواح از حیث لطافت طوری است که نمیتواند هوای سنگین جهان ما را به حرکت درآورد (چون سرعت حرکت امواج اثیری آنها خیلی بالاتر از سرعت حرکت امواج فیزیکی ما است.) بنابراین باید حالت جدیدی در دستگاه صوتی آنها به وجود آید که ارتعاشات امواج آنها را کندتر و مناسب‌تر با ارتعاشات امواج فیزیکی ما بکند.

این امر به وسیله مدیوم و ماده اکتوپلاسم موجود در بدن او تحقق می‌یابد.

همچنین علمای علم روحی معتقدند که در بین ارواح-ارواح شیمیدان وجود دارند که کار ارتباط و گفتگو بین ارواح و زمینی‌ها را برقرار می‌سازند. آنها ماده اکتوپلاسم را با موادی که آنها نزد خود دارند (یعنی ماده اثیری) مخلوط می‌سازد و به وسیله آنها برای خود دست فیزیکی و نقاب مانندی شبیه دهان-حلقوم و ریبین درست می‌کنند و آن را در وسط جلسه یا قسمتی از اتاق می‌گذارند و سپس هر روحی که بخواهد حرف بزند آن نقاب را به سر می‌کشد.

اما سوالی که جواب آن برای روح‌شناسان و معتقدان به ارتباط مدیومی بسیار مشکل است این است که ارواح چگونه خود را با ماده اکتوپلاسم می‌پوشانند و چگونه هم در آخر کار و پایان جلسه. آن را از خود دور می‌سازند.

دانشمندروحی «آرثر فندلای» با اعتراف به مشکل بودن حل این سوال پیش بینی کرده که روزی خواهد رسید که چگونگی آن اعمال هم شناخته شود.

اکتوپلاسم ماده خامی است که در وجود مدیومها هست و ارواح برای برقراری ارتباط و نشان دادن کارهای خود از آن ماده استفاده می‌کنند. این ماده لطیفترین و نیرومندترین ماده فیزیکی می‌باشد که از جهت ارتعاش موجی بالاتر از ارتعاش امواج فیزیکی است. بوسیله همین ماده است که ارواح می‌توانند به خرد مدیوم چیره شوند و بر شعور و ادراک او اثر بگذارند.[۱]

این ماده برحسب تعریف فیزیولوژی بخشی مجزا شده از پروتوپلاسمها است که در تمام سلولهای تشکیل‌دهنده جسم فیزیکی انسان وجود دارند.[۲]

 

منابع

↑شودزموند. «گفتگو با مردگان»، برگرداننده: زین‌العابدین کاظمی خلخالی. دنیای کتاب، ۱۳۷۶.

↑ شودزموند. «گفتگو با مردگان»، برگرداننده: زین‌العابدین کاظمی خلخالی. دنیای کتاب، ۱۳۷۶.

  • Antonia

    Antonia

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۳:۰۲:۰۱

    Hey just wanted to give you a quick heads up and
    let you know a few of the pictures aren't loading correctly.
    I'm not sure why but I think its a linking issue.
    I've tried it in two different web browsers and both
    show the same outcome.