سیمرغ (عنقا، سیرنگ)
نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی در موجودات ناشناخته » حیطه فیزیک - سیمرغ | ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ | ۰ دیدگاهسیمرغ پرندهای شگرف و اسطورهای است که جلوههای متفاوت و خارقالعاده درعرصهی افسانه، حماسه، فلسفه، عرفان، و به طور کلی در فضای فرهنگ ایرانیداشته است. سیمرغ واژهای فارسی و مخفف "سین مرغ" است که در "اوستا" بهصورت "مرغوسئنه" و در "پهلوی" "سین مورو" نامیده شده است. "سئنه" ظاهرا درایران باستان نامیکی از حکمای معروف نیز بوده که با جایگاه سیمرغ ارتباطدارد. گاه تصاویری که از جایگاه سیمرغ ارائه میشود با درخت طوبی مشابهتدارد. این درخت نیز مانند سیمرغ است.در متون پهلوی آشیانهی سیمرغ بالای درختی درمان بخش است که در "دریایفرافکرد" رسته، تخم همه گیاهان بر آن است و در واقع خاستگاه زندگی گیاهیاست.[1] سیمرغ در شاهنامهو اوستا و روایات پهلوی، موجودی خارق العاده وشگفت است.پرهای گستردهاش به ابر فراخی میماند که از آب کوهساران لبریز است. وقتیبال میگشاید به اندازهی کوهی است. از هر طرف چهاربال با رنگهای زیبادارد. منقارش چون منقار عقاب کلفت و صورتش شبیه صورت انسان است. به قدریقوی است که فیل را به آسانی میرباید از این رو به "پادشاه مرغان" شهرتیافته است. هزار و هفتصد سال عمر دارد.در سیصد سالگی تخم میگذارد و پس از بیست و پنج سال جوجهاش سر از تخمدرمیآورد. "اهورامزدا" به "زرتشت" سفارش کرده است که پری از او بر تن خودبمالد و آن را تعویض خود گرداند.[2] در ایران باستان معتقد بودهاند کسی کهاستخوانیا پری از این مرغ دلیر با خود داشته باشد، هیچ کس بر او چیرهنخواهد شد. آن پر او را نزد مردم گرامیو محبوب میگرداند و در هنگامبرابری با ستمکاران پناه وی خواهد بود.[3] در شاهنامه از دو سیمرغ کاملامتفاوت سخن رفته است 1- پرندهای عظیم الجثه که بر فراز کوه آشیانه و نیرو وقدرتی عظیم دارد ولی او نیز فانی شدنی است. رستم در خوان پنجم با اینسیمرغ برخورد میکند و او را میکشد.[4] این سیمرغ در ادبیات چندان معروفنیست 2- سیمرغ مشهور، مرغی ایزدی است که بر کوه البرز آشیان دارد و "زال" پدر "رستم" را پرورش داده است. "سام"(پدر زال) از این که فرزندش در هنگامتولد سفیدمو بوده است، خشمگین میشود و او را بر سر راه میگذارد. سیمرغکودک را مییابد و به امر خدا او را پرورش میدهد. پس از آنکه زال درسایهی تربیت سیمرغ جوان نیرومندی شده بود، سام پشیمان میشود و او را بهخانه برمیگرداند. سیمرغ پری از خود به زال میدهد تا هنگام سختی آن را آتشزند و از اویاری بخواهد زال دو بار به سیمرغ محتاج میشود: 1- هنگام تولدرستم که به علت درشتی جثهی وی، مادرش در آستانهی مرگ قرار گرفته بود 2- در جنگ رستم با اسفندیار که رستم و اسبش به شدت مجروح شده بودند، سیمرغبهیاری آنها میشتابد و پس از علاج زخمهای رستم راه غلبه بر اسفندیار رابه او نشان میدهد.[5] به خاطر همین حمایتهای سیمرغ از خاندان زال، عدهاینظر دادهاند که این مرغ فرشته نگهبانیا توتم قوم سکا(خانواده رستم) است. دلیل دیگری که برای این ارتباط ذکر شده، این است که برخی جایگاه سیمرغ را"کوه اپارسن"(aparsan) در "سکستان"(سیستان) نام بردهاند.[6] سیمرغ پس ازپروراندن زال ویاری او و رستم در شرایط حساس از همهی آفاق رو پنهان نمود وجز نامیاز خود باقی نگذاشت و دیگر کسی موفق به دیدن او نشد. از این رو درمواردی که بخواهند بی نشان و غیر قابل دسترس بودن چیزی را مثال بزنند آنرا به سیمرغ تشبیه میکنند:[7] منسوخ شد مروت و معدوم شد وفازین هر دو، نام ماند چو سیمرغ و کیمیا(خاقانی) شاعران که دیگر نشانی از سیمرغ نیافتند با خیال خویش هر بار تصویر درخشاندیگری از او ترسیم کردند. "قله نشین قاف" بار دیگر از ادبیات عرفانی سربرآورد. "مولوی" او را نمایندهی عالم بالا، مرغ خدا و مظهر عالیترینپروازهای روح و انسان کامل شناخته است.[8] عارف مشهور، "روزبهان بقلی"، آنرا کنایه از روح و گاه کنایه از پیامبر اکرم(ص) دانسته است. "سهروردی" تصویری والا و بینظیر ارائه کرده که نزدیک به خداست: پرواز کند بیجنبش،میپرد بیپر، نزدیک شود بدون طی اماکن، همه نقشها از اوست و او خودبیرنگ، همه بدو مشغولند او از همه فارغ، در مشرق است اما مغرب از او خالینیست. همهی علوم از صفیر(فریاد) آن سیمرغ است و سازهای عجیب مثل ارغنون وغیر آن را از صدای او سازند.[9] در "منطقالطیر"، سیمرغ مظهر خداست. مرغاندر جستجوی سیمرغ برمیآیند و به راهنمایی هدهد راهی قاف میشوند تا او رابیابند اما دشواریهای راه عدهی زیادی را از رسیدن مانع میشود. سرانجاموقتی به مقصد میرسند سیمرغی نمیبینند، در خود نظر میکنند که "سی مرغ" ماندهاند. این داستان تمثیلی، بیانگر وحدت در کثرت و کثرت در وحدت است. سیمرغ در "منطقالطیر" حقیقت کامل جهان است. "عطار" او را منبع فیض وسرچشمهی هستی تصور میکند که کاملان جهان، تمام همّ خود را صرف شناسایی اومیکنند و پس از طی مراحل مهلک چون قطرهای که در پهنای دریا محو میشود،خود را به این وجود بینهایت میرسانند و در او محو و فانی میشوند.[10] درادبیات فارسی، سیمرغ را "عنقا" نیز گفتهاند(عنقا: دراز گردن) وافسانههای زیادی نیز با آن همراه ساختهاند، از جمله اینکه به مردم آزارمیرساند وکودکان را میربود. به پیامبر زمان، شکایت کردند و به دعای وینسل عنقا منقرض شد.[11] این افسانهها چندان ربطی به سیمرغ ندارد، عنقا مرغ اساطیری "اعراب" است کهنشیمن او کوه قاف است. اما سیمرغ پرندهی اساطیری ایرانیهاست که نشیمن اوالبرز است. در دورهی اسلامیاین روایات بهیکدیگر آمیخته و سیمرغ و عنقاکه آن را "عنقای معزب"(به معنی فرو برندهیا غریب) نیز گویند:یکی تصور شدهاست. بنابراین جایگاه آن نیز گاه قاف و گاه البرز نامیده شده است، از نکاتدیگری که دربارهی سیمرغ در ادبیات هستیکی جفت نداشتن و تنها بودن اوست:اگر با مرغ باید مرغ را جفت تو سیمرغی،بود سیمرغ بی جفت (از خسرو و شیرین نظامی) به سیمرغ مانم ز روی حقیقت که از هیچ مخلوق همدم ندارمبه نام و به وحدت چون او سرفرازم که این هر دو معنی از او کم ندارم (خاقانی) آشیانهی سیمرغ بر کسی روشن نیست، چنان که حتی سام هم که در جستجوی او رفت،راه به جایی نبرد، لذا سیمرغ به نهفتگی معروف است. سیمرغ را "سیرنگ" نیزگفتهاند، از این جهت که رنگ همه مرغان در پر او هست.[12] برخی از ابیات کهسیمرغ در آنها به کار رفته به عنوان شاهد ارائه میگردد:سیمرغ کوه قاف رسیدن گرفت بازمرغ دلم ز سینه تپیدن گرفت باز مرغی که تا کنون ز پی دانه مست بوددر سوخت دانه ز او تپیدن گرفت باز چشمیکه غرقه بود به خون در شب فراق آن چشم روی صبح بدیدن گرفت باز (سنایی) در منطقالطیر، سیمرغ از زبان هدهد چنین توصیف شده است: هست ما را پادشاهی بی خلاف در پس کوهی که هست آن کوه قاف نام او سیمرغ سلطان طیور او به ما نزدیک و ما زو دور دور صد هزاران پرده دارد بیشتر هم ز نور و هم ز ظلمت پیش در در دو عالم نیست کس را زهرهای کو تواندیافت از وی بهرهای دایما او پادشاه مطلق است در کمال عز خود مستغرق است[13] --------------------------- [1] انوشه؛ حسن، دانشنامه ادب فارسی، جلدیکم، موسسه فرهنگی و انتشاراتی دانشنامه تهران، چاپ اول، 1375، ص 513. [2].یاحقی؛ محمد جعفر، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، سروش، تهران، چاپ اول، 1369، ص 267- 266. [3] معین؛ محمد، فرهنگ فارسی جلد پنجم (اعلام)، امیرکبیر، تهران، چاپ نهم، 1375، ص 846. [4] گوهرین؛ سید صادق، منطق الطیر عطار (به تصحیح سید صادق گوهرین)،انتشارات علمیو فرهنگی تهران، چاپیازدهم، 1374، صص 513 و 40. [5] صفا؛ ذبیح الله، حماسه سرایی در ایران، فردوسی، تهران، چاپ ششم، 1374، ص 535. [6].یاحقی؛ پیشین، ص 267. [7] اردلان جوان؛ سید علی، تجلی شاعرانه اساطیر و روایات تاریخی و مذهبیدر اشعار خاقانی، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد، چاپ سوم، 1375، ص 72. [8].یاحقی؛ پیشین، ص 267. [9] سجادی؛ سید جعفر، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، کتابخانه طهوری، تهران، چاپ سوم، 1375، ص 492. [10]. گوهرین؛ پیشین، ص 315. [11]یاحقی؛ پیشین، ص 267. [12] شمسیا، سیروس؛ فرهنگ اشارات ادبیات فارسی، فردوسی، تهران، چاپ اول، 1377، ص 679. [13] گوهرین؛ پیشین، ص 40.
- درخت موضوعات
- نظر و دیدگاه نویسنده
-
آرماگدون
- اطلاعات عمومی
- نویسنده با دیدگاه اسلامی
- سوالاتی برای بحث و چالش
- شیطان پرستی، جبهه مقابل
- سومین معبد سلیمان
- ستاره دنباله دار
- نویسنده بدون دیدگاه مذهبی
- نویسنده با دیدگاه مسیحی
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- استیگماتا
- پیشبینیها
- مسجدالصخره
- مریم مجدلیه
- کشف مقبره
- کفن تورین
- جبر و اختیار
- گوساله سرخ موی
- تطابق با زمانه جاری
- انقلاب مهدی
- خدا
- شیطان
-
سایه روشن
- آب حیات
- ناشناخته
- رمزگشایی
- رد پا
- پیش بینی
- پدیده اسرارآمیز
- پدیده های نادر
- نماد
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- ناپدید شدن
- ربوده شدگان
- مثلث برمودا
- مومیایی
- موجودات ساخت دست بشر
- موجودات ناشناخته
- موجودات عجیب
- موجودات افسانه ای
- معماهای حل نشده
- معماهای بدون توضیح
- ریاضیات باستان
- رویا
- مرگ
- تک خبرهای منحصر به فرد
- زیست فرازمینی
- زنده شدن
- زمزمه تائوس
- تله پاتی
- تسخیر
- ترس
- تناسخ
- تک شاخ
- تجربه نزدیک به مرگ
- سال 2022
- تابلو
- سوالات بی پاسخ
- شکاف زمان
- شهاب
- صدای عجیب
- سنگ های متحرک
- صندوق عهد
- سمبل
- مرموز
- ماموت
- آدم فضایی
- در انتظار پاسخ
- فضانوردان باستان
- فاطیما
- اتفاق عجیب
- اعتدالین
- انسان نما
- احتراق خود به خودی
- دو رگه
- بشقاب پرنده
- فسیل و سنگواره
- بیگانگان فضایی
- عجیبتر از علم
- برخورد با زمین
- بچه های چشم سیاه
- اسرار دریا
- آشناپنداری (دژاوو)
- عالم مُثُل
- آدمخوار
- فرشتگان
- گنج
- ماده عجیب
- جن
- لویاتان
- کودک وحشی
- خواندن افکار
- خوابگردی
- کشتی نوح
- کشتی ارواح
- کشفیات جدید
- کشف عجیب
- جالب ترین کشفیات
- قبرستان
- جادو
- هیپتونیزم
- حیوانات ناشناخته
- حس ششم
- حوادث بدون توضیح
- همزاد
- هالووین
- غار
- دایناسور
- افسانه
- اسرارآمیز
- اسرار باستان
- بارانهای عجیب
- چالشهای فیزیک
- پیشگویی
-
تمدنهای خاموش
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- تمدنهای خاموش اروپایی- هیتی
- تمدنهای خاموش آمریکایی- مایا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- آزتک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اینکا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اولمک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- پرو
- تمدنهای خاموش - آتلانتیس
- تمدنهای خاموش ایرانی - جیرفت
- تمدنهای خاموش ایرانی - شهر سوخته
- تمدنهای خاموش ایرانی - عیلام
- تمدنهای خاموش ایرانی - تپه مارلیک
- تمدنهای خاموش آسیا - مرو
- نازکا
- بناهای نمادین
- اساطیر
-
موجودات ناشناخته
- نظر و دیدگاه نویسنده
- حیطه فیزیک - اژدها
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - مدیوم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - کالبد اختری
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم و تلپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اثیر
- حیطه متافیزیک - روح
- حیطه فیزیک - سیمرغ
- حیطه فیزیک - پری
- حیطه فیزیک - یتی
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - مرد بالدار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - خروس تخم گذار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - پاگنده
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - ال چوپاکابرا
- حیطه فیزیک - غول
- حیطه فیزیک - دراکولا
- حیطه فیزیک - زامبی
- حیطه متافیزیک - بختک
-
عجایب هفتگانه
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- عجایب هفتگانه قدیم - هرم جیزه
- عجایب هفتگانه قدیم - معبد آرتمیس
- عجایب هفتگانه قدیم - باغهای معلق بابل
- عجایب هفتگانه قدیم - آرامگاه هالیکارناسوس
- عجایب هفتگانه قدیم - فانوس اسکندریه
- عجایب هفتگانه قدیم - غول رودس
- عجایب هفتگانه قدیم - مجسمه زئوس
- عجایب هفتگانه جدید - چیچن ایتزا
- عجایب هفتگانه جدید - مجسمه مسیح برزیل
- عجایب هفتگانه جدید - کولوسئوم
- عجایب هفتگانه جدید - دیوار چین
- عجایب هفتگانه جدید - ماچوپیچو
- عجایب هفتگانه جدید - پترا
- عجایب هفتگانه جدید - تاج محل
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود IDM
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
ZOOMED_MAP
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰ -
Nazca_Tupu_Llave_Key
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸ -
Nazca_Triangle Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۷ -
Nazca_TheCrab_Mosquito_Bee_Butterfly
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵ -
Nazca_The_Tight_Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۳
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
نظرات
ارسال نظر