پری کوچک غمگین

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 در افسانه ها آمده است که پری دریایی برای آدم شدن مجبور شد هزینه ای گزاف معادل صدایش را پرداخت کند. هزینه ای که پری دریایی 9 ماهه پروای پرداخت می  کند، احتمالا محرومیت او از زندگی در دنیای اساطیری و تخیل است.

سارا آرائوکو، مادر 19 ساله این کودک می  گوید: من ایمان دارم که جراحی با موفقیت به انجام می  رسد.

سیرن جانوری بود نیمه پرنده و نیمه زن که ملوانان را از صدای دلکش خود شیفته می  کرد. پری  دریایی حاصل تخیل آدم های اولیه بوده که توسط هانس کریستین اندرسن، نویسنده دانمارکی وارد ادبیات و سپس تئاتر و سینما شد. موجودات مخلوط دیگری هم در تاریخ بشریت- حداقل در ذهن خلاق بشر- آمدند و رفتند.یکی از آنها اسبی بود که سر آدمی روی تن آن خودنمایی می  کرد و دیگری شیری با کله  آدمیزاد که در مجسمه ابوالهول تبلور یافت.

شاید همه اینها زاییده ترس و نگرانی انسان باشد؛ ترس از مسخ. چندی پیش خبرگزاری ها ظهور یک نوع ماهی  را که صورتی شبیه انسان داشت، تایید کردند. اکنون نوبت شکل واقعی پری دریایی است که از درون کتاب و کارتون و فیلم، از دنیای واقعیت سر درآورد. نوزاد پرویی که 9 ماه قبل در هوانکایو واقع در 300 کیلومتری شرق لیما- پایتخت پرو- چشم به جهان گشود، تبلور یک افسانه قدیمی است. او 168 سال دیر به دنیا آمد و با این تاخیر طولانی مدت باعث شد تا هانس کریستین اندرسن هیچ گاه ثمره خلاقیت خود را نبیند.

میلاگروس چرون نتیجه ازدواج مصلحتی پادشاه دریا و سلطان زمین نیست. او قربانی نوع نادری از بیماری سیرنوملیا است، هر چند که والدین این کودک 9 ماهه معتقد باشند تولد فرزندشان یک معجزه الهی است.

سیرنوملیا برگرفته از واژه سیرن بیشتر به سندروم پری دریایی شهرت دارد. این مورد نادر در واقع چندان هم کمیاب نیست. احتمال اینکه چنین کودکی به دنیا بیاید، یک در 60 هزار تا یک در 100 هزار تخمین زده می  شود، اما تمام نوزادان مبتلا به سندروم پری دریایی بلافاصله می  میرند. آنها در حقیقت نوزادان ناقصی هستند که هیچ شباهتی به زیبایی و شگفتی تصویر شده در کتاب نویسنده دانمارکی و شخصیت آریل در کارتون پری دریایی کوچک محصول کمپانی والت دیسنی ندارند.

میلاگروس در زبان اسپانیایی مفهوم معجزه را دربردارد. اگر از کودکی که 16 سال پیش به دنیا  آمد بگذریم، تولد میلاگروس یک معجزه تمام عیار محسوب می  شود. فقط یک نفر از مبتلایان به این بیماری در طول تاریخ دچار مرگ زودرس نشد. او که تیفانی یورکس نام دارد، هم اکنون 16 ساله است و در شهر نیوپورت ریچی واقع در ایالت فلوریدا آمریکا زندگی می  کند.

البته تیفانی هیچ شباهتی به یک پری دریایی پریرو ندارد. چهره او در سن 16 سالگی دست کم دو برابر سنش را نشان می  دهد. تیفانی در حالی که تنها 2 ماه از تولدش می  گذشت توسط پزشکان مورد عمل جراحی قرار گرفت و از شمایل افسانه وار یک پری  دریایی به هیئت انسان درآمد. هنوز هم آثار این جراحی تاریخی روی بدن او نمایان است، طوری که شکم این دختر 16 ساله حالت دو تکه دارد.

این کودکی است که 16 سال قبل در سن 2 ماهگی با عمل جراحی از دنیای یک پری دریایی به دنیای خاکی برگشت. تیفانی اکنون به کمک ویلچر راه می  رود، در حالی که تا 6 سالگی روی پای خودش ایستاده بود

لوییس روبیو رئیس تیم پزشکی مامور مراقبت از سلامتی کودک 9 ماهه پروای در چند سال اخیر مشغول تحقیق روی این بیماری بوده است. وی هیچ وقت تصورش را نمی  کرد که به این زودی با یک نمونه واقعی روبه رو شود.

او و گروهش قرار است روز 24 فوریه عمل جداسازی را روی پاهای میلاگروس انجام دهند. روبیو می  گوید: این مورد شبیه دوقلو های به هم چسبیده است، با این تفاوت که هیچ کدام از مبتلایان به این سندروم خاص زنده نمی  مانند.

معجزه لبخند می‌زند و مثل کودکان همسن خود صداها و کلماتی را از دهان خارج می  کند. بالا تنه او هیچ تفاوتی با نوزادان سالم ندارد، یک جفت ریه سالم و قلبی که مثل ساعت کار می  کند. تمام مشکل در نیمه پایینی اندام وی خلاصه شده است.

شکم وی در امتداد پاهایش قرار دارد؛ پاهایی که تا پاشنه به هم متصل است، درست مثل اینکه با چرخ خیاطی به هم دوخته شده باشد. حالت پاهای او از مچ پا به پایین، طوری است که دم ماهی را در ذهن تداعی می   کند. هر دو پا دارای استخوان های جداگانه  است. این استخوان ها به حرکت نیز درمی آید. روبیو می   گوید: انگار سعی دارد پاهایش را از این گونی نامریی رها سازد.

معجزه از وقتی که دو روزه بود به درمانگاهی که وقف شهرداری است واقع در منطقه فقیرنشین شمال لیما انتقال یافت. ریکاردو، پدر این پری دریایی کوچولو در روز 27 آوریل به شدت ترسیده بود و به این در و آن در می  زد: ناامیدکننده بود. اما ناامیدی او فقط چند روز دوام آورد، یعنی زمانی که متوجه شد پاهای دخترک از حس، استخوان و رگ های جداگانه ای برخوردار است. میلاگروس در حال حاضر 5/7 کیلوگرم وزن دارد و قدش به 60 سانتیمتر می  رسد. مجاری ادراری و مقعد او همگی در کنار هم قرار دارند. قرار است روز نهم فوریه روی پاهای او پارچه هایی ابریشمی آغشته به محلول آب و نمک قرار دهند و مدام به آن آب اضافه کنند تا پوست پاها کشیده شود.

سارا آرائوکو، مادر 19 ساله این کودک می  گوید: من ایمان دارم که جراحی با موفقیت به انجام می  رسد. اما موتاز هابال، پزشکی که تیفانی یورکس را عمل کرد، با دیده  تردید به این موضوع می  نگرد و جراحی را ریسکی بزرگ می  داند.

موتاز می  گوید: تنها آرزویم این است که این یکی هم زنده بماند.

تیفانی پس از عمل جراحی به مدت 6 سال روی پاهای خودش راه می  رفت، اما اکنون برای راه رفتن مشکل دارد و باید از صندلی چرخدار استفاده کند. تیفانی که بر اثر یک سانحه قدرت پاهایش را از دست داد، پس از شنیدن خبر تولد یک پری دریایی دیگر با خوشحالی گفت: من از همه امیدوارترم. می  دانم که او تا مدتی طولانی زنده خواهد ماند.

حتی دکتر روبیو آنقدر امیدوار است که وعده می  دهد معجزه یک روز بتواند بدود یا دوچرخه سواری کند: همین که بتوانیم به او کمک کنیم بدون کمک دیگران روی پای خودش بایستد، برایم کافی است.

Mere در لغتنامه به معنای دریا آمده است و Maid هم به مفهوم بانو است. بانوی دریا که اصلا ربطی به دریا ندارد، قرار است به بانویی خاکی و زمینی تبدیل شود. این تمام آرزویی است که درباره این معجزه یا شاید هم خطای طبیعت می  توان به ذهن و دل راه داد. شاید او حاصل خطای انسان و روی آوردن وی به سلاح های هسته ای است یا شاید معجزه ای که در دل خود نکته ای در بردارد، برای عبرت آدمیزاد.

به هر حال او پری دریایی کوچکی است که حداقل اطرافیانش می  خواهند وی را به یک موجود معمولی و غیرافسانه ای تبدیل کنند. میلاگروس تا زمانی معجزه  است که همین طور باقی بماند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...