فنگ بو

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

فنگ بو یا فنگ پو (به چینی: 風伯) نامی برای شکل انسانی فئی لاین یا فرمانروای باد در اساطیر چین است. چینی‌ها او را نخستین باد، کهن‌ترین باد و حتی عمو باد هم خوانده اند. او باد را به همراه خود و در درون یک پوست بز [=مشک] حمل می کند.

این نام چینی می تواند هم بر مرد و هم بر زن اطلاق شود، اما به طور کلی نامی مردانه در نظر گرفته می شود.

 

معرفی

فنگ بو یا فئی لاین خدا یا فرمانروای اصلی باد بود.اگرچه فنگ بو فرماندهٔ تمامی بادها به شمار می آمد، امّا خود او از فرمانروای آسمان فرمان می برد.

فنگ بو، آفرینندهٔ طوفان‌های سهمگین محسوب می شد و محلّ و مأوای اصلی او در ستارهٔ چی، از نقش فلکی ساگی توریوس قرار دارد. معروف است که توفان‌ها و تندبادها همگی از مشک‌های پر از باد فنگ بو برمی خیزند و وی در هرجای که بخواهد با گشودن در ِ مشک هایی که خود پر از باد کرده است، طوفان برپا می کند.

فنگ بو پیش از اینکه به فرماندهی باد برسد، وزیر جو ظالم بود و در تندی و چالاکی شهرت داشت. وی خدای خشکسالی نیز بود زیرا در همان حد که در آوردن ابرها و نزول باران توانایی داشت، در راندن ابرهای باران زا نیز قدرت داشت و گاه پدیدآورندهٔ خشکسالی به شمار می آمد.

 

افسانه

در یکی از افسانه‌های کهن چینی، فئی لاین (همان فونگ بو) از حامیان چیه-یو در عصیان علیه هوانگ دی معرفی شده که بدلیل شرارت‌های بیش از حد خویش به هیولایی خبیث مبدّل می شود. در این افسانه فئی لاین با برانگیختن طوفان، سرزمین‌های جنوب را به تباهی کشید و خاقان یائو که جانشین هوانگ دی بود، کماندار آسمانی را مأمور مرمّت جنوب نمود.

یائو سپس فرمان داد که مردمان خانه‌های خویش را با سنگ استوار کنند تا باد شکست یابد و به قلل کوهستانها و کوهساران بازگردد.

در این افسانه کماندار آسمانی در نبرد خود با باد او را به هیأت یک مشک بزرگ زرد و سفید دید که از آن طوفان فرومی بارید و کماندار بزرگ با زخمی کردن او، باد را به غار بزرگ کوهستان تارانید. باد با تیغی آخته به کماندار آسمانی یورش برد و این بار کماندار زانوی باد را به سختی خسته [و زخمی] کرد و در نتیجه فنگ بو تسلیم شد و بدین ترتیب از آن پس قدرت باد کمتر گردید.

 

شکل‌های دیگر

در اسطوره ای دیگر فئی لاین به هیأت یک پرنده-اژدها مجسم شده است که تن او تن یک پرنده و سرش سر گاو و دم او شبیه دُم مار است.

باز در افسانه ای دیگر، وی را به هیأت انسانی از مردم باستان نمایان ساخته اند که دارای ریشی سفید و کلاهی سرخ و آبی و ردایی زردفام است.

گاهی نیز در برخی افسانه ها، بادها به شکل پیرزنی تجسم یافته اند که البته در چنین هیأتی فنگ بو به شکل ببری نشان داده شده که بر فراز ابرها می تازد.

فئی لاین را نباید با فئی که موجودی یک چشم است و کلاه سفید بر سر می گذارد و در کوه تای شان زندگی می کند، اشتباه گرفت.

 

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Feng Bo»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۲ ژوئیهٔ۲۰۱۰).‎

آنتونی کریستی. اساطیر چین. ترجمهٔ باجلان فرخی. چاپ اول. تهران: انتشارات اساطیر، ۱۳۷۳. ISBN.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...