سفر به باختر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

چهار قهرمان داستان، از چپ به راست: سون ووکُنگ، ژوان‌زانگ (سوار بر اژدها-اسب)، ژو باجیه و شا ووجینگ.

 

سی یو جی یا سفر به باختر (به چینی سنتی: 西遊記) موفق‌ترین داستان افسانه‌ای در تاریخ چین به‌شمار می‌آید.[۱]

پدیدآورده این داستان «وو چن یین» [= وو جنگ تن] نام دارد. این کتاب سرگذشت ماجراجویانه «سیان جوان» [یا همان «سوان زانگ» که شخصیت تاریخی معادل با «تانگ سِنگ» در این افسانه می باشد]، راهب «تان» و استاد بوداگرایی در سدهٔ هفتم میلادی برای دستیابی به کتاب‌های مقدس بودایی به هند است. موضوع این داستان سفر راهب «تان تسن» [صورت دیگری از کلمه تانگ سنگ] و سه شاگرد وی و دشواری‌هایی را که این گروه در راه سفر به باختر با آن روبه‌رو شدند است.[۲]

بر پایه این داستان آثار ادبی، فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی زیادی در چین تولید شده‌است.[۳]

 

شرح

سی یو جی به معنی سفر به غرب، اثر وو جنگ تن [همان وو چن ین] می‌باشد که در دوره حکومت دودمان مینگ به تأثر از داستان‌ها و افسانه‌های عامیانهٔ چینی و همینطور با توجه به واقعیت سفر سوان زنگ به هند پرداخت شده است.

سی یو جی گزارشی است از سفر به بهشت غربی، که به دستور خاقانی از دودمان تانگ دای زونگ و در جستجوی نسخه‌های اصلی آثار بودایی انجام می گیرد و گویای گسترش آئین بودا در چین است. در این داستان تانگ سنگ (که همان سوان زنگ یا ژوان زنگ تاریخی است)، برای یافتن کتاب‌های تعالیم بودا به زادگاه او یعنی هند سفر می کند.

در این سفر پرماجرا، میمونی جادوئی و متمایل به کژی به نام سون هودزو و یک روح خوک به نام جوبا جایه، که نماد خشن‌ترین ویژگی‌های روح انسان است، تانگ سِنگ را همراهی می کنند.

 

منابع

↑ دانشنامهٔ چین، در: رادیو سی‌ارآی. بازدید: سپتامبر ۲۰۰۹.

↑ همان.

↑ همان.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...