تائو ته جینگ

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

لائوتزه

تائو ته جینگ یا دائو دجینگ(چینی:道德經) از کتب ادبیات باستانی چین است. نام این کتاب از واژه تائو به معنی راه گرفته شده است، هرچند حکمای آئین تائو آن را برابر با اصل متعالی گرفته اند. بر اساس روایات، این کتاب را لائوتسه در قرن ششم پیش از میلاد نگاشته است. تائو ته جینگ بنیاد و اساس فلسفه تائوئیسم است و بر دیگر مکاتب و مذاهب نیز تأثیرگذار بوده است. تائو ته چینگ دربردارنده 81 بخش کوتاه است، بخشهای ابتدایی به عالم مافوق و بخشهای انتهایی به سلسله مراتب وجود می‌پردازد؛ درونمایه کلی کتاب متافیزیک محض و فارغ از احکام و شریعت است. از دیدگاه تاریخی، اعتبار این کتاب و انتساب آن به لائوتزه محل تردید است.

 

نمونه متن

1 راه جاودان نیست، آن راهی که توانمش نمودن. نام جاودان نیست، آن نام که توانمش خواندن. بی نام، منشأ آسمان و زمین است. با نام، مادر ده هزار موجود است.(فصل اول)

11 سی پره در مرکز چرخ به هم می‌آیند، آنجا که نیستند، ویژگی ارابه در آن است. از گل رس کاسه می سازیم، آنجا که گل نیست، فایده کاسه در آنجاست. با در و پنجره، خانه می سازیم. آنجا که در و پنجره نیست، فایده خانه آنجاست. اگر هست را نفعی باشد، فایده از نیست است. (فصل یازدهم)

25 خاموش و بی انتها، به تنهایی همیشه پابرجا، دگرگونی در او راه نمی‌یابد، و نیز کوتاهی از او سر نمی‌زند، به همه چیز می‌رسد، و خستگی به وی راه نمی‌آید، در همه چیز ساری است. او مادر همه چیزهاست. نامش را نمی‌داند و او را نقشی از تائو خواهم زد. اگر تلاش کنم که برای او نامی برگزینم، نام بزرگ را برای او برخواهم گزید. بزرگ است اما نزدیک، و چون نزدیک است همه چیز به او باز می‌گردد. تائو بزرگ است، آسمان بزرگ است، زمین بزرگ است، حکیم بزرگ است. در کیهان، چهار چیز بزرگند و شاه حکیم یکی از ایشان است. بشر راههای زمین را دنبال می‌کند، زمین راههای آسمان را، و آسمان راههای تائو را. تائو راههای خود را می پیماید.(فصل بیست و پنجم)

42 تائو یک را زایید. یک، دو را. دو، سه را. و سه، بی شمار اشیاء را زایید. (فصل چهل و دوم)

 

 

پیوند به بیرون

در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔ تائو ته جینگ موجود است.

مجموعه‌ای از گفتاوردهای مربوط به تائو ته جینگ در ویکی‌گفتاورد موجود است.

◦نو برگردان دائو ده جینگ از: شاهین قرصی عنبران

 

در بخش دائو ده جینگ قرار گرفت

◦نو برگردان دائو ده جینگ از: فرشید قهرمانی

 

در بخش دائو ده جینگ قرار گرفت

◦نو برگردان دائو ده جینگ از: امیر حسین قائمی و ایوب کوشان

 

در بخش دائو ده جینگ قرار گرفت

به نقل از : http://www.taoism.net/persian/news.htm

 

منبع

«تائو ته چینگ» ‎(انگلیسی)‎. ویکی‌پدیای انگلیسی. بازبینی‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۰۸.

«تائو ته چینگ (جیمز لیگ)» ‎(انگلیسی)‎. ویکی‌پدیای انگلیسی. بازبینی‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۰۸.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...