سوسانو (خدا)

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

سوسانو و اژدهای آب

 

سوسانو∗ (به ژاپنی: スサノオ Susa-no-O) در شینتو، خدای دریا و توفان است. سوسانو همچنین خدای شر و مارها است، وبه این علت و همچنین توفانهایی را که می‌سازد، بدنام و مفتضح است.

سوسانو برادر اماتراسو ایزدبانوی خورشید و تسوکویمی خدای (یا ایزدبانوی) ماه است. آفرینش این سه برادر و خواهر به هنگام برگشتن پدرشان ایزاناگی از سفر∗ به یمی («عالم اموات») برمی گردد. هنگامی که ایزاناگی داشت صورتش را از آلودگی یمی تطهیر می‌کرد و می‌شست، او از چشم چپش اماتراسو، و از چشم راستش تسوکویمی، و از بینی اش سوسانو را آفرید.

در مصادر شینتو آمده‌است که یک رقابت طولانی میان سوسانو و خواهرش اماتراسو جاری بود. وقتی که او فرمان پدرش به ترک بهشت را دریافت کرد، سوسانو رفت تا با خواهرش خداحافظی کند. اماتراسو، بدگمان به این زیارت ناگهانی، در همان حال دیدن برادرش پیشنهاد مبارزه بر وی عرض کرد : هر کدام باید چیزی از اشیای دیگری را به آدمیزاد تبدیل کند. اماتراسو از شمشیر برادرش سه آدمیزاد ساخت، و سوسانو از گردن بند خواهرش پنج آدمیزاد را ساخت. اماتراسو آن پنج آدمیزاد را از آن خود دانست (چرا که از گردن بندش درست شده‌اند) و این سوسانو را خشمگین کرد پس شالی زار خواهرش را سوزاند، یک تاتو∗ پوست کنده را بر کارگاه بافندگی اش (مانند کارگاه قالیبافی) انداخت و یکی از خدمتکارانش را کشت. اماتراسو رد حالی آمیخته از خشم و اندوه در غاری به نام «اما - نو - ایواتو») قایم شد. این پنهانی باعث کسوفی طولانی شد∗.

 

سوسانو در حال کشتن ارچی

 

با اینکه اماتراسو بعدها از غار خارج شد، سوسانو با تبعید از بهشت مجازات شد. او به استان ایزومو رفت و در آنجا با یک زوج پیرمرد و پیرزن دیدار کرد. هفت تا از هشت دختران آن زوج پیر بواسطهٔ اژدهای هشت سر یاماتا نو ارچی («مار هشت شعبه‌ای») بلعیده شده بودند. وقتش رسیده بود که آن اژدها برای خوردن دختر هشتمی «کوشینادا هیمه» بیاید. زوج پیر آخرین دخترشان را با سوسانو تزویج کردند و او قبول کرد که «ارچی» را بکشد. با کمک هشت جام پر از ساکه∗ (یکی برای هر سر)، پس از خوابیدن اژدها سوسانو گردن این وحش را زد و آن را کشت.

سوسانو شمشیری را از یکی از دم‌های ارچی کشید، که نامش را موراکومو - نو - تسوروگی («شمشیر گردآورندهٔ ابرهای آسمانی») نامید، که سپس به نام کوساناگی معروف شد. سوسانو شمشیر را به عنوان آشتی به خواهرش اماتراسو هدیه کرد. این شمشیر بعدها به «نینیگی» نوهٔ اماتراسو داده شد.

 

زیارتگاه

سوسانو در شهر ایزومو، (جائی که پس از راندن از بهشت به آنجا رفت) تقدیس می‌شود و زیارتگاه دارد. ایزومو مرکز قدیمی‌ترین معبدهای ژاپن است و دارای مقام والائی همچون معظمترین و مقدس‌ترین معبد در ژاپن «معبد ایسه» (زیارتگاه اماتراسو ایزدبانوی خورشید) را دارد.

 

پانویس

به صورت (須佐之男命) هم نوشته می‌شود.

رجوع به داستان ایزانامی شود.

تاتو اسب کوته و کوچک (pony) است.

به افسانهٔ تریی رجوع شود.

ساکه شراب (می) ژاپنی است.

 

منابع

Wikipedia contributors, «Susanoo.» Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Susanoo&oldid=134752110 , (Accessed June 2, 2007).

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...