هایمدال

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

تصویری در یک کتاب خطی ایسلندی، متعلق به قرن هجده که هایمدال را در حال دمیدن در شیپور مشهورش، گیالار نشان می دهد.

هایمدال Heimdall یکی از اسرارآمیزترین خدایان در اساطیر نورس است. او را فرزند نه مادر می دانند که احتمالا منظور از این نه مادر دختران آئگیر و یا گیریندور است. در افسانه‌ها گفته شده که هایمدال در انتهای دنیا زاده شده و توسط نیروی زمین و با آب دریا و خون یک گراز بزرگ شده است.

 

هایمدال نگهبانی از پل رنگین کمان، بیفروست، را که تنها راه ورود به آسگارد است به عهده دارد. وظیفه خطیر مراقبت از این پل برای جلوگیری از غافلگیری خدایان توسط یوتون‌ها نیاز به خصوصیات ویژه ای دارد که هایمدال همه آنها را داراست: نیاز او به خواب کمتر از نیاز یک پرنده به خواب است؛ بینایی او در روز و شب فرقی ندارند و می تواند تا فاصله صد مایل را ببیند؛ شنوایی او چنان قوی است که هیچ صدایی از او مخفی نمی ماند، حتی صدای روییدن گیاهان بر روی زمین و روییدن پشم بر پشت گوسفند. او همچنین خدای روشنایی نیز دانسته می شود.

 

هایمدال در آسگارد تالاری به نام هیمینبیورگ، به معنی صخره‌های آسمان دارد. اسبی به نام گالتوپ و شیپوری به نام گیالار نیز گنجینه‌های این خدا به شمار می رفته اند.

 

هایمدال را دشمن دیرینه لوکی می دانند و گفته شده که در راگناروک، این دو دشمن همیشگی برای آخرین بار با یکدیگر رو به رو شده و هر دو کشته می شوند.

 

هایمدال را گاهی گولینتانی، به معنی زرین دندان نیز نامیده اند و علت این نامگذاری نیز مشخصا به خاطر دندانهای طلایی و درخشان وی است. همچنین در داستانی خدایی به نام ریگ، معادل هایمدال دانسته می شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...