ونیر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

ونیر Vanir یا ونرها در اسطوره‌های نورس، دسته‌ای از خدایان و الهگان طبیعت و باروری بودند. ونیر که وظیفه اصلیشان هبه سلامتی، جوانی، باروری، خوشبختی و ثروت بود، خدایانی جادوپیشه و دشمنان دیرینه قبیله خدایی اسیر بودند. یکی از نه قسمت جهان اسطوره‌ای اسکاندیناوی به نام واناهایم، مقر و محل زندگی ونیر بود.

پس از جنگی طولانی، دو قبیله راضی به برقراری صلح شدند و برای حفظ صلح، گروگان‌هایی رد و بدل کردند: ونیر به عنوان گروگان، مشهورترین خدایان خود، یعنی نیورد ثروتمند و فرزندانش فریا و فریر را به نزد اسیر فرستادند. در برابر این گروگان‌ها اسیر نیز هونیر را که خدایی قدرتمند و زیبا بود، و به ادعای اسیر شایستگی زیادی برای رهبری داشت به ونیر سپردند. همچنین اسیر خردمندترین میان خود، میمیر را در ازای کواسیر، خردمندترین ونیر به گروگان نزد ونیر فرستادند.

اما هونیر آنچنان که اسیر ادعا می‌کردند خردمند نبود، بلکه با توصیه‌های میمیر، ونرها را فریب می‌داد. بعد از مدتی ونرها به پاسخ‌هایی که هونیر در غیاب میمیر به آن‌ها می‌داد مشکوک شده و سرانجام متوجه حیله‌گری اسیر شدند. به همین دلیل آن‌ها سر میمیر را از تن جدا کرده و نزد اسیر بازپس فرستادند. اما خوشبختانه این اقدام کین‌خواهانه موجب درگیری مجددی نشد و ونیر و اسیر دوباره به جنگ نپرداختند.

در مورد ونیر پیش از صلح با اسیر اطلاع چندانی در دست نیست.

کلمه ونر احتمالا از کلمه وینر که در زبان اسکاندیناویایی قدیم به معنی دوست است ریشه گرفته.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...