میولنیر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

 تصویری از یک طومار قرن هجدهمی ایسلندی که تور را در حالی که میولنیر را در دست دارد نشان می‌دهد

 

میولنیر Mjolnir نام مخوف ترین سلاح در اساطیر نورس است که گاهی پتک، گاهی تبر و گاهی گرز انگاشته می‌شد. این سلاح که به تور تعلق داشت، دارای خواص جادویی جالبی بود. من جمله این که با پرتاب آن آذرخش پدیدار می‌شد و وایکینگها به این شکل پدیده آذرخش را توجیه می‌کردند؛ همواره به هدف برخورد می‌کرد و پس از اصابت، به دست تور، که برای حمل این سلاح عظیم، دستکشهایی آهنی به دست می‌کرد باز می‌گشت. یوتون‌ها به شدت از میولنیر وحشت داشتند، چرا که تور با میولنیر، هر موجودی، از جمله بسیاری از یوتون‌ها، را که قصد دشمنی با اسیر را داشتند، در هم کوبیده و به قتل رسانده بود.

معتبر ترین افسانه حول منشأ میولنیر، در اسکالدزکاپارمال، بخشی از ادای اسنوری آمده‌است. در این داستان، لوکی با دو برادر دورف به نام‌های سیندری، یا ایتری، و بروک شرطی می‌بندد، مبنی بر اینکه آنها هرگز نمی‌توانند اشیائی به زیبایی و گرانبهایی ساخته‌های دست فرزندان ایوالدی، یا اووالدی، یعنی گونگنیر، نیزه اودین و اسکیدبلادنیر، کشتی قابل کوچک شدن فریر بسازند. لوکی در این شرط بندی، سر خود را به عنوان بهای شرط پیشنهاد می‌کند. شرط قبول شده و ایتری و بروک دست به کار می‌شوند.

ابتدا ایتری پوست گرازی را داخل کوره گذاشته و به بروک دستور می‌دهد که بی وقفه به دمیدن در کوره ادامه دهد. لوکی خود را به شکل یک مگس در آورده و بازوی بروک را می‌گزد، اما بروک به دمیدن ادامه می‌دهد و در انتها ایتری گولین برستی، گراز فریر، که دارای خزهایی درخشان مانند طلاست، را از کوره بیرون می‌آورد.

بار دیگر ایتری مقداری طلا در کوره می‌گذارد و دستور بروک را تکرار می‌کند. این بار هم لوکی به شکل یک مگس به سراغ بروک آمده و زیر گلوی او را می‌گزد. اما این بار نیز بروک عکس العملی نشان نمی‌دهد و ایتری این بار دروپنیر، حلقه جادویی اودین را از کوره بیرون می‌آورد، که هر شب، نه حلقه مانند خود تولید می‌کند.

برای بار سوم، ایتری مقداری آهن در کوره می‌گذارد و دستور بروک را تکرار می‌کند. این بار لوکی با گزیدن پلک چشم بروک، موفق به ایجاد وقفه در دمیدن او می‌شود و به همین دلیل میولنیر، (احتمالا) پتکی که ایتری از کوره بیرون می‌آورد، دسته‌ای کوتاه دارد که به قطعه سر آن عمود نیست.

لوکی شرط را باخته بود و برادران خواستند تا او به شرط عمل کند، اما برای این کار نیاز به بریدن گردن لوکی بود، که در شرط ذکری از آن نشده بود. به این ترتیب لوکی نجات یافت اما ایتری برای آن که درس عبرتی به لوکی داده باشد، دهان او را دوخت.

معنای لغوی میولنیر، در هم کوبنده‌است که به شکلی واضح به اعمالی که تور با آن انجام داد اشاره می‌کند. پس از مرگ تور نیز، ماگنی و مودی، پسران تور، میولنیر را به ارث می‌برند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...