میمیر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

چاه خرد که طبق روایتی میمیر نگهبان آن به شمار می رفته است. نیزه و سپر اودین و همچنین چشم او در تصویر دیده می شود

 

میمیر Mimir در اساطیر نورس خردمندترین خدا در میان اسیر به شمار می رفت و اسیر پس از صلح با ونیر، او را به همراه هونیر به عنوان گروگان به نزد ونیر فرستادند. اما هنگامی که ونیر متوجه حیله اسیر در فرستادن هونیر شدند، سر میمیر را از تن جدا کرده و نزد اسیر پس فرستادند. اما با این وجود خوشبختانه صلح میان دو قبیله پایدار ماند.

از آنجا که اودین توانایی بسیاری در امور سحر و جادو داشت، با استفاده از برخی گیاهان جادویی ترتیبی داد که سر هرگز فاسد نشود و با طلسمهایی که بر سر نهاد، باعث شد که سر زنده شده و با اودین صحبت کند. از آن به بعد اودین در امور مهم برای مشورت به سراغ سر میمیر می رفت و سر نیز اسرار بسیاری را بر وی فاش می کرد.

مطابق معمول در اساطیر نورس روایات ضد و نقیض وجود دارد. در بعضی روایات میمیر را نه یک خدا از میان اسیر، بلکه یک نیمه خدا ذکر کرده اند که مسئول نگهبانی از چاه میمیزبرونر، در زیر ریشه ایگدرازیل در آسگارد است. در این روایت هنگامی که اودین از میمیر میخواهد تا نسیمی از این چاه به سوی او بفرستد، و در بعضی روایات جرعه ای از آب آن را به وی بدهد، میمیر یکی از چشمهای اودین را طلب می کند و اودین نیز چشم راست خود را به او می دهد و دانشی را که به این طریق به دست می آورد به انسانها می بخشد. از این روست که اودین را همیشه با یک چشم تصویر کرده اند و او را بلیندی، به معنی کور نیز می نامند.

 

اودین جنازه‌ی بی سر میمیر را می یابد

 

دیگر اشارات

در شرح راگناروک آمده اودین در آن ماجرا هم به سراغ سر میمیر می‌روند تا مشورت بخواهد. اما فرصت تنگ است و چیزی دستگیر او نمی‌شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...