موسپل‌هایم

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

موسپلهایم Muspelheim به معنی سرزمین آتش، یکی از نه قسمت جهان در اساطیر نورس است که در پایین ترین قسمت ایگدرازیل و در دوردست جنوب واقع شده‌است. موسپلهایم محل زندگی غول‌های آتش به فرماندهی سورت است.

نقطه مقابل این سرزمین، سرزمین نیفل‌هایم در دوردست شمال است که سرزمین یخ بندان ابدی است. گرمای ساطع از موسپلهایم بود که قسمتی از یخهای نیفل‌هایم را ذوب کرده و به جریان واداشت تا به صورت رودخانه‌هایی وارد گینونگاگپ شده و مجددا یخ ببندند. سپس در مرز موسپلهایم و گینونگاگپ این یخها بخار شده و تبدیل به ابرهایی شدند که نهایتا موجب پیدایش حیات و خلق جهان در اساطیر نورس شدند.

خورشید، ستارگان و همه اجرام آسمانی طبق برخی روایات از شعله‌هایی در موسپلهایم پدید آمدند که اودین و برادرانش در آسمان قرار دادند. اما خورشید و ماه در روایت دیگری از چشمان ایمیر پدید آمدند.

در راگناروک غولهای آتش که به فرزندان موسپل نیز معروفند پل بیفروست را ویران خواهند کرد. پیشاپیش سپاه موسپلهایم سورت حرکت می‌کند که شمشیرش از خورشید نیز درخشان تر است و زمین و آسمان را سوزانده و تاول دار می‌کند. هنگامی که سپاه موسپل از روی بیفروست گذشته و به سوی دشت ویگرید، محل نبرد آخرین می‌تازند، پل ویران می‌شود، که این علامتی برای پایان دوران شناخته می‌شود.

در این نبرد سورت اولین قربانی را از خدایان می‌گیرد. فریر که مسلح نیست به راحتی در مقابل سورت شکست خورده و کشته می‌شود. پس از پایان نبرد نیز سورت جهان و همچنین ایگدرازیل را به آتش می‌کشد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...