لوکی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

لوکی را مخترع تور ماهیگیری می دانند. در این تصویر که از یک نسخه خطی ایسلندی قرن هجده است، لوکی به همراه این اختراعش تصویر شده است

لوکی یا Loki یکی از بزرگترین خدایان در اساطیر نورس به شمار می‌رود. او فرزند غولی به نام فاربائوتی و ماده غولی به نام لائوفی است. او معمولاً یکی از اسیر به شمار می‌رود ولی گاهی تبدیل به دشمن آنها می‌شود. لوکی با آتش و جادو در ارتباط است و می تواند تغییر شکل نیز بدهد (اسب، شاهین، مگس و...). او بسیار حیله‌گر و بدطینت است اما گاهی اعمال قهرمانانه ای نیز از او دیده می‌شود. این خدای دو چهره گاهی کاملاً حالتی شیطانی پیدا می‌کند و به عنوان مثال مقصر اصلی مرگ بالدر است.

لوکی همسری به نام سیگین یا زیگین دارد. اما از ماده غولی به نام انگربودا صاحب سه فرزند می‌شود که همگی موجوداتی شیطانی هستند: فنریر،یورمونگاند و هل.

 

کیفر لوکی

سیگین به خاطر وفاداریش به لوکی به وفادار ملقب شده است. او حتی هنگامی که خدایان لوکی را به خاطر مرگ بالدر مجازات کردند و او را بر روی سه تخته سنگ، یکی در زیر شانه‌ها، یکی در زیر کمر و یکی در زیر زانوانش به بند کشیدند و یک افعی سمی بالای سر او آویختند که سمش بر روی صورت او بچکد، در کنار همسرش باقی ماند و سم مار را در کاسه‌ای جمع می‌کرد و از ریختن آن بر روی لوکی جلوگیری می‌کرد. هر چند که هر وقت کاسه پر می شد و سیگین می‌خواست آن را خالی کند، سمی که بر روی صورت لوکی می‌ریخت به قدری او را دچار درد می‌کرد که از لرزش او زمین لرزه به وجود می‌آمد.

 

راگناروک

در راگناروک زنجیرهای لوکی پاره خواهند شد و او ژیان‌ها را در جنگ علیه خدایان رهبری خواهد کرد. در این روز بر اثر حرکتهای شدید یورمونگاند و موجهای حاصل از این حرکت، کشتی‌ای در هل‌هایم که لوکی سکان آن را در دست دارد و سرنشینان آن ساکنان دیار مردگان هستند، سوار بر امواج به سوی واگروند حرکت خواهد کرد. در طول نبرد، لوکی و هایمدال که دشمنانی دیرینه به شمار می‌روند، یکدیگر را خواهند کشت.

 

دیگر نامها

لوکی را با القابی مانند آب زیر کاه، دغل، چند چهره و مسافر آسمان نیز می‌شناسند. ژرژ دومزیل لوکی را معادل اسکاندیناویایی سیردون، هیولایی در افسانه‌های هند و اروپایی می‌داند. در اساطیر سرخپوستی هم کایوتی را معادل وی می‌شمارند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...