گودرون

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

گودرون و زیگورد؛ نقاشی از آرتور راکهام

 

گودرون Gudrun در وولسونگاساگا، نام دختر شاه گیوکی و ملکه گریمهیلد و خواهر گونار، هوگنی و گوتورم بود.

هنگامی که زیگورد پس از جدا شدن از برینهیلد، به دربار گیوکی آمد، گودرون عاشق زیگورد شد ولی زیگورد که دلدادهٔ برینهیلد بود، به او وقعی نمی‌نهاد. گودرون نیز به نزد مادرش گریمهیلد که با جادو آشنایی داشت رفت و از او راه چاره خواست. گریمهیلد معجونی جادویی ساخت و به گودرون گفت که این معجون را به زیگورد بدهد.

زیگورد با خوردن معجون، عشق برینهیلد را از یاد برد و به گودرون ابراز علاقه کرد. اما گونار برای دادن اجازهٔ ازدواج خواهرش با زیگورد، از زیگورد خواست تا او را در به دست آوردن برینهیلد یاری کند. گونار خود نتوانست از حلقهٔ آتش دور تخت برینهیلد بگذرد زیرا اسبش شعله‌ها را تاب نمی‌آورد. زیگورد اسبش گرانی را به گونار داد، اما گرانی هم، تنها هنگامی که زیگورد بر وی سوار بود حاضر به گذر از حلقهٔ آتش بود. سرانجام گریمهیلد تدبیری اندیشید. او زیگورد را به شکل گونار درآورد و زیگورد از شعله‌ها گذشت و سه شب با برینهیلد همبستر گشت، اما شمشیرش را میان خود و برینهیلد نهاد تا او را برای گونار حفظ کرده باشد.

هنگامی که برینهیلد پس از ازدواج با گونار، از همبستری با او خودداری کرد و او را از دیوار آویزان ساخت، گونار باز هم دست به دامان زیگورد شد و زیگورد با برینهیلد جنگید و کمربند مرصع او را کند و او را مغلوب ساخت. گودرون با دیدن کمربند، از زیگورد خواست تا آن را به او هدیه دهد و به خاطر غرور زنانه، حقیقت ماجرا را بر برینهیلد فاش کرد.

برینهیلد نیز به نزد گونار رفت و به وی گفت که زیگورد دروغ می‌گوید و شمشیر خود را میان او و خودش نگذاشته و به گونار خیانت کرده‌است. گونار و هوگنی با زیگورد پیمان برادری بسته بودند و نمی‌توانستند او را بکشند. بنابراین، کشتن او را به برادر کوچکتر خود، گوتورم واگذار کردند. گوتورم شب هنگام وارد اتاق زیگورد شد ولی دو بار جرأت نزدیک شدن به او را که به نظر بیدار می‌آمد نداشت. بار سوم شمشیر خود را در سینهٔ زیگورد فرو کرد و زیگورد پیش از مرگ، شمشیر خود را به سمت دری که گوتورم در حال فرار از آن بود پرتاب نمود و گوتورم را به قتل رساند، به گونه‌ای که نیمی از بدن گوتورم در داخل و نیمی در بیرون از اتاق افتاد.

سرانجام زیگورد در آغوش گودرون که از فریاد او از خواب بیدار شده بود جان سپرد. زیگورد و گودرون دو فرزند توأمان، پسری به نام زیگموند، و دختری به نام سوانهیلد داشتند. زیگموند که همنام پدر زیگورد بود، در سه سالگی، توسط برینهیلد که با کشتی حاوی جسد زیگورد گریخته و کشتی را به آتش کشیده بود، کشته شد.

گودرون پس از مرگ زیگورد، دو بار ازدواج کرد. از همسر دومش، آتلی، صاحب دو پسر به نام‌های ارپ و ایتیل، و از شوهر سومش، یونکار، صاحب سه پسر به نام‌های هامدیر، سورلی و ارپ شد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...