گلایپنیر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

گلایپنیر Gleipnir در اساطیر نورس نام زنجیری است که خدایان با استفاده از آن گرگ عظیم‌الجثه فنریر را به تخته‌سنگی به نام گیول در عمق یک مایلی زمین بستند.

هنگامی که خدایان مشاهده کردند که هر زنجیری که بر دست و پای گرگ می‌نهند، با کمترین تلاش گرگ پاره می‌شود، به فکر چاره افتادند. آنها اسکرنر را به نزد دورف‌ها فرستاده و به آنها سفارش زنجیری محکم دادند.

حاصل کار دورف‌ها، گلایپنیر بود. زنجیری که از شش عنصر عجیب و غریب: رد پای گربه، ریشه کوه، ریش زن، نفس ماهی، رگ و پی خرس و آب دهان پرنده ساخته شده بود و به رغم نازکی، بسیار محکم بود. اما هنگامی که خدایان خواستند تا این زنجیر را بر پای گرگ ببندند، گرگ اجازه نداد و تنها در صورتی حاضر به تن دادن به این کار شد، که یکی از خدایان دستش را در میان آرواره‌های او بگذارد. از میان خدایان تنها تیر حاضر به این کار شد و هنگامی که گرگ نتوانست گلایپنیر را پاره کند، دست راست تیر را از مچ قطع کرد.

خدایان کشان کشان گرگ را به عمق یک مایلی زمین برده، به گیول بستند و شمشیری نیز در میان فک‌های او نهادند تا نتواند زنجیر را پاره کند. اما سرانجام در راگناروک، فنریر زنجیر را خواهد گسست و به جنگ خدایان خواهد رفت.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...