گفیون

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

مجسمه گفیون در چرچیل پارک کپنهاگ، پایتخت دانمارک

 

گفیون Gefion الهه ای بسیار قدیمی از اسیر در اساطیر نورس است. در منابع مختلف دو ریشه و معنی برای نام او و با توجه به این دو معنی، دو نقش مختلف برای گفیون ذکر کرده اند.

در بعضی منابع، ریشه نام گفیون را کلمه ای در زبان اسکاندیناوی قدیم به معنی عفیف ذکر کرده اند. بدین ترتیب گفیون را الهه دوشیزگان دانسته اند و گفته شده که هر دختری که باکره در می گذشته تبدیل به خدمتکاری از برای گفیون می شده است. این نقش گفیون را می توان با نقش چند الهه یونانی و رومی مقایسه نمود، چنان که در منابع مختلف گاهی او را معادل دایانا، آرتمیس، مینروا و حتی پالاس آتنا دانسته اند.

معنای دیگری که برای نام گفیون آورده اند، بخشاینده و گشاده دست می باشد. در این نقش، گفیون یک الهه قدیمی اسکاندیناوی و موکل بر سبزیجات و الهه باروری می باشد که با گاوآهن و شخم زدن زمین مرتبط بوده. با این تفاسیر، گفیون را گاهی معادل فریا ذکر کرده اند.

گفیون با شاه اسکیولد، یکی از پسران اودین، شاهنشاه لایر در دانمارک ازدواج کرده و محل اصلی پرستش او نیز در همین منطقه قرار داشته است. شاهان سوئد فرزندان گفیون و اسکیولد به حساب می آمده اند.

قدیمی ترین داستان باقی مانده در رابطه با گفیون، شرح خلق جزیره زیلند، از توابع دانمارک توسط گفیون به وسیله شخم زدن قسمتی از خاک سوئد و پخش شدن آن است. او با این کار همچنین دریاچه مالارن در سوئد را نیز خلق می کند.

در میدان چرچیل پارک شهر کپنهاگ دانمارک، چشمه ای قرار دارد که مجسمه ای از گفیون در حال شخم زدن، آن هم توسط چهار ورزا که پسران وی دانسته می شوند بر روی آن بنا شده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...