گرد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

گرد Gerd دختر گیمیر و آئوربودا، یکی از ژیانهای ساکن یوتونهایم بود، که گفته شده زیباترین موجود تمام جهان بوده است و تلألؤ بازوان سفید برهنه او، جهان را روشن می ساخت.

داستان عاشق شدن فریر بر این ماده غول، در قطعه شعری به نام اسکرنیسمال ذکر شده است. طبق این داستان، اسکرنر به عنوان قاصد فریر به نزد گرد فرستاده می شود و هنگامی که با اهدای یازده سیب طلایی و همچنین حلقه جادویی دروپنیر، گرد راضی به ازدواج با عاشق دلسوخته نمی شود، اسکرنر او را تهدید می کند که با شمشیر فریر که به عنوان آخرین هدیه برای وی آورده است، جهان را با یخ خواهد پوشاند و زندگی گرد را با اندوه قرین خواهد ساخت، و به این ترتیب گرد می پذیرد که نه روز بعد فریر را در جنگلی ملاقات نماید و پس از آن نیز با وی ازدواج می کند.

به عنوان همسر رب النوع باروری، گرد را می توان تجلی خاک حاصلخیز و از طرفی نماد آمیزش جنسی به حساب آورد.

در اینگلینگاساگا چنین ذکر شده که گرد برای فریر پسری به نام فیولنیر به دنیا آورد که حکومت بر سوئد را از پدر به ارث برد. همچنین در اسکالدزکاپارمال گرد به همراه یورد، ریند و گانلود، همبستران نامشروع اودین ذکر شده اند، اما در مورد همخوابگی گرد با اودین داستانی ذکر نشده، حال آنکه اسنوری داستانهای سه معشوقه دیگر را ذکر کرده است.

ریشه نام گرد احتمالا کلمه دانمارکی «گرتا»، به معنی «محصور» است. با احتساب این احتمال، می توان نام گرد را با کلمات انگلیسی یارد و همچنین گارت، به معنای «حیاط» همریشه دانست.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...