کواسیر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

کواسیر Kvasir در اساطیر نورس خردمندترین خدایان ونیر بود که گفته شده از بزاق همگی خدایان آفریده شد. گفته شده او بود که وقتی خدایان در پی به دام انداختن لوکی برای مجازات قتل بالدر بودند و لوکی به شکل یک ماهی قزل آلا در رودخانه پنهان شده بود، پیشنهاد ساخت تور ماهیگیری را به خدایان داد. اما مهمترین داستان حول شخصیت کواسیر ماجرای شراب شعر است:

هنگامی که فیالار و گالار، دو برادر دورف کواسیر را به غار خویش برای مهمانی دعوت کردند، او را ناجوانمردانه به قتل رسانده و از تخمیر مخلوط خون وی با عسل، شرابی بسیار با ارزش ساختند که با خوردن جرعه ای از آن، شخص دارای طبع شاعری می شد. آنها دو کوزه و یک دیگ از این شراب ساخته و در گنجینه خود پنهان ساختند.

هنگامی که فیالار و گالار، یک یوتون به نام گیلینگ و همسر وی را کشتند، سوتونگ، پسر گیلینگ این دو دورف را به یکدیگر بسته و بر روی صخره ای در میان دریا که بر اثر مد به زیر آب فرو میرفت قرار داد تا انتقام بگیرد. اما فیالار و گالار از وی خواستند تا در برابر شراب کواسیر از خون آنها بگذرد و سوتونگ پذیرفت.

سوتونگ شراب را به مقر خود در دل کوهی در یوتونهایم برد و از دخترش گانلود خواست تا نگهبانی از آنها را بر عهده بگیرد. هنگامی که آوازه این گنجینه با ارزش به آسگارد رسید، اودین برای به دست آوردن آن به راه افتاد.

در طی سفر، اودین به مزرعه بائوگی، برادر سوتونگ رسید که نه برده احمق به سختی با داسهای کند مشغول درویدن محصول آن بودند. اودین به آنها پیشنهاد داد تا داسهایشان را تیز کند و هنگامی که اودین با سنگ چاقوتیزکنی که به همراه داشت داسها را تیز کرد، آنها از وی خواستند که سنگ را به آنها بدهد. اودین به آنها گفت که این سنگ بسیار گرانبهاست و سنگ را به هوا پرت کرد. وقتی بردگان مشغول تکاپو برای گرفتن سنگ بودند، با داسهایشان یکدیگر را کشتند.

وقتی بائوگی متوجه مرگ بردگانش شد، اودین که خود را بولوکر معرفی کرده بود به وی پیشنهاد داد که کار هر نه برده را به تنهایی انجام دهد و در برابر این کار بائوگی باید به وی برای دزدیدن شراب کواسیر از سوتونگ کمک کند و بائوگی موافقت کرد.

اودین در طول تابستان همه خرمن بائوگی را درو کرد و پس از آن هر دو به سمت محل زندگی سوتونگ راه افتادند. ابتدا آنها یکراست به سراغ سوتونگ رفتند و از وی خواستند که شراب را به آنها بدهد و وقتی سوتونگ از این کار سر باز زد، بولوکر به بائوگی پیشنهاد کرد که با حیله شراب را به چنگ آورند.

اودین مته ای سنگی به بائوگی داد تا دیواره جایی که شراب در آن بود را سوراخ کند و سپس خود را به شکل ماری در آورده و به داخل تالار خزید. در همین هنگام بائوگی خواست تا اودین را بکشد و مته را به داخل سوراخ پرت کرد ولی مته به هدف ننشست.

اودین به تالار رسید و در آنجا خود را به شکل یک غول در آورد و به مدت سه شب با گانلود همبستر شد. پس از این مدت وی از گانلود خواست تا به وی اجازه دهد تنها سه جرعه از شراب بنوشد و گانلود موافقت کرد. اودین نیز با سه جرعه بزرگ همه شراب را سرکشید و خود را به شکل عقابی در آورد و به آسگارد گریخت.

اودین در آسگارد مقداری از این شراب شعر را به والکیریها داد تا از آن برای زنده کردن قهرمانان مرده والهالا در پایان هر روز استفاده کنند، و باقی آن را به فرزندش براگی، خدای شاعری داد تا بتواند با استفاده از آن، به هر انسانی که مایل بود طبع شاعری ببخشد.

 

ریشه لغوی نام کواسیر

در کتاب اساطیر نورس نوشته کوین کراسلی هلند آمده است که نام کواسیر از کلمه روسی کواس گرفته شده که نام نوعی شراب تخمیری شبیه به آبجو اما قویتر از آن است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...