کریمهیلد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

کریمهیلد و زیگفرید

 

کریمهیلد Kriemhild از شخصیت‌های تأثیرگذار در حماسه ملی ژرمن‌ها، سرود نیبلونگن است. کریمهیلده، خواهر شاهان بورگوندی، گونتر، گرنوت و گیسلر، و دختر شهبانو اوتا، و همسر زیگفرید، قهرمان رویین تن ژرمن‌هاست. این شخصیت به نوعی معادل شخصیت گودرون در نسخه اسکاندیناویایی این افسانه، یعنی وولسونگاساگا است.

کریمهیلد دلداده‌ی زیگفرید بود. اما تا یک سال پس از آمدن زیگفرید به ورمس این مسئله را پنهان می‌داشت. تا اینکه در جشنی که به مناسبت پیروزی بورگوندها بر ساکسون‌ها بر پا گشته بود، زیگفرید برای اولین بار کریمهیلد را دید و سرانجام او را از برادرانش خواستگاری نمود.

برادر ارشد، یعنی گونتر، در ازای ازدواج زیگفرید با کریمهیلد، از زیگفرید خواست تا او را در شکست دادن برینهیلد، شهبانوی ایسلند، که با خواستگارانش نبرد می‌کند و در صورت پیروزی خواستگار، که تا کنون اتفاق نیفتاده بود، به همسری او در می‌آید و در غیر این صورت خواستگار جان خود را از دست خواهد داد، یاری دهد.

زیگفرید می‌پذیرد و بدین ترتیب با گونتر و هاگن ترونگ، مشاور برادران و فولکر، خنیاگر هاگن راهی ایسلند می‌شود. در ایسلند زیگفرید با پوشیدن شنل جادویی خویش که او را نامرئی می‌سازد، گونتر را بر برینهیلد پیروزی می‌بخشد. در بازگشت به ورمس، جشن ازدواج زیگفرید با کریمهیلد و گونتر با برینهیلد در یک زمان برگزار می‌شود و برینهیلد از این موضوع که ازدواج شاه با ازدواج یکی از زیردستانش، آن گونه که زیگفرید خود را در ایسلند به او معرفی کرده بود، همزمان باشد اصلا راضی نیست و شب هنگام، گونتر را دست بسته به دیوار می‌آویزد و به او اجازه همبستر شدن با خویش را نمی‌دهد.

گونتر باز هم دست به دامان زیگفرید می‌شود. زیگفرید در تاریکی به صورت ناشناس به سراغ برینهیلد رفته و با او نبرد می‌کند و کمربند مرصع او را در حین درگیری از کمر او کنده و هنگامی که به اتاق کریمهیلد برمی‌گردد، متوجه آن می‌شود. کریمهیلد ماجرا را می‌فهمد و زیگفرید از او می‌خواهد تا این راز را حفظ کند. اما کریمهیلد به علت غرور خویش، این راز را بر برینهیلد فاش می‌کند و برینهیلد از هاگن می‌خواهد تا انتقام این بی حرمتی که در حق او روا شده را بگیرد.

هاگن می‌داند که زیگفرید رویین تن است. به سراغ کریمهیلد رفته و از او می‌خواهد تا نخی طلایی بر نقطه ضعف زیگفرید، در میان دو کتفش بدوزد، تا او در جریان شکار از آن حفاظت کند و کریمهیلد ساده دلانه چنین می‌کند.

 

 

کریمهیلد سر گونتر را به هاگن نشان می‌دهد

 

هاگن زیگفرید را می‌کشد و کریمهیلد پس از چندین سال به ازدواج آتیلا، فرمانروای هون‌ها تن می‌دهد. در قسمت دوم سرود نیبلونگن است که این اتفاق می‌افتد و در انتها، کریمهیلد با استفاده از قدرت خویش به عنوان ملکه هون‌ها انتقام شوهر محبوبش را از برادرانش و هاگن می‌گیرد، اما سرانجام خود به دست هیلده‌براند پهلوان کشته می‌شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...