فریر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

فریر، رب النوع خورشید و باران و مهمتر از همه یک خدای باروری

 

فریر Freyr در میان نورس‌ها رب النوع خورشید، باران و محصولات کشاورزی بود. او را با وجودی که خدای صلح به شمار می رود، جنگجویی دلیر توصیف کرده اند. فریر همچنین فرمانروای الفها نیز به شمار می رود. او زیبا ترین و برجسته ترین خدایان مذکر در میان ونیر‌ها است، تا حدی که به او لقب خداوند جهان را داده اند. پس از تلفیق تو قبیله خدایان اسیر و ونیر، فریر را ارباب اسیر نام نهادند. در هنگام جشنهای عروسی نیز از فریر به عنوان یک خدای باروری تجلیل کرده و از او طلب ازدواجی پر برکت برای خود می نمودند.

فریر که فرزند خدایی از ونیر به نام نیورد و برادر فریا است، با ماده غول بسیار زیبایی به نام گرد ازدواج می کند. فریر ارابه ای دارد که توسط گراز طلایی گولینبرستی کشیده می شود. این گراز را دو دورف به نامهای بروک و ایتری برای فریر ساخته اند. او همچنین کشتی با ارزشی به نام اسکیدبلادنیر (به معنی چوبین تیغه) دارد که همیشه مستقیما به سوی هدف خود حرکت می کند و خاصیت جادویی آن در این است که می تواند چنان کوچک شود که در جیب فریر جای گیرد.

اما با ارزش ترین گنجینه فریر شمشیر اوست که هر گاه صاحب آن اراده می کرد، خود به خود از نیام بیرون آمده و به اختیار خود می‌جنگید و میدان نبرد را از لاشه‌ها می انباشت. هر چند که این شمشیر در راگناروک همراه او نخواهد بود و همین مساله باعث کشته شدن او به دست سورت خواهد شد. هنگامی که فریر دلباخته گرد گشت، سلاحدار و دوست خود اسکرنر را به عنوان قاصد برای خواستگاری به نزد گرد فرستاد و به عنوان هدیه خواستگاری نیز شمشیر خود را به گرد تقدیم کرد.

معبد اصلی فریر و مرکز پرستندگان او در شهر اوپسالا در سوئد قرار داشت.

فریر را در جنوب سوئد فریکو می نامیدند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...