ایمیر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

ایمیر نخستین ژیان و اودوملا نخستین ماده گاو

 

ایمیر یا Ymir در اساطیر اسکاندیناوی نخستین ژیان و نیای نسل غولهای یخی (یوتون‌ها) است. او از قطرات آب به وجود آمده از ذوب یخهای نیفلهایم در تماس با هوای گرم موسپلهایم به وجود آمد.

هنگامی که ایمیر خوابیده بود، از بدن او اولین ژیانها خلق شدند: از آمیزش دو پای او یک مرد خلق شد و از زیر بغل او نیز یک زن و مرد به وجود آمدند!

با ادامه ذوب شدن یخها، یک ماده گاو به نام اودوملا به وجود آمد. ایمیر از شیری که از پستانهای این گاو جاری میشد تغذیه می کرد. خود گاو نیز با لیسیدن یخها و نمک داخل آنها زندگی میکرد. در شامگاه اولین روز موهای یک مرد از زیر یخها پدیدار شد، در دومین روز کل سر او و در روز سوم نیز کل بدن مرد از زیر یخها بیرون آمد. بوری، اولین خدایان و بسیار زیبا بود. بور پسر بوری از یکی از دوشیزگان یخی (که همزمان با ایمیر از قطرات آب ایجاد شده بودند) بود. خود بور نیز با یکی دیگر از این دوشیزگان به نام بستلا ازدواج کرد و سه خدا به نامهای اودین، ویلی و وه فرزندان این دو بودند.

اودین و برادرانش اصلا علاقه ای به ایمیر نداشتند و از افزایش بی رویه تعداد غول‌ها نیز ناراضی بودند و لذا ایمیر را کشتند. همه‌ی غول‌ها به جز دو غول، در خون زیادی که از زخمهای ایمیر جاری شده بود غرق شدند. سه برادر نیز با استفاده از جنازه ایمیر، زمین و آسمان را خلق کردند: با استفاده از بدن او گینونگاگپ را پر کردند؛ از خونش دریا‌ها و دریاچه‌ها را ساختند؛ از استخوانهای سالم او کوهها و از دندانها و تکه‌های استخوانهای شکسته اش صخره‌ها و تخته سنگها را به وجود آوردند؛ از موهای سرش درختان و از مغزش ابرها را ساختند؛ اودین و برادرانش با استفاده از جمجه ایمیر گنبد آسمان را درست کردند و در چهار گوشه آن چهار دورف (سه برادر به کرمها و حشراتی که در بدن ایمیر زندگی می کردند عقل و شعور بخشیدند و مردمانی را خلق کردند که در زیر کوهها می زیند و آنها را دورف می نامیم) قرار دادند؛ در نهایت نیز با استفاده از ابروهای ایمیر، حصاری به دور میدگارد، محل زندگی انسانها کشیدند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...