اسکادی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

اسکادی همسر خود را از میان خدایان بر می‌گزیند

 

اسکادی Skadi که او را به کنایه، «عروس خدایان» می‌نامند، در اساطیر نورس یک ماده غول است. او دختر تیازی، همسر نیورد و مادرخوانده‌ی فریر و فریا است.

هنگامی که خدایان تیازی را به خاطر ربودن ایدون به قتل رساندند، اسکادی، زره پوش به آسگارد سفر کرد تا انتقام پدر را بستاند. اما خدایان با او از در دوستی درآمدند و به وی پیشنهاد جبران خون پدر و مصالحه دادند.

برای به دست آوردن رضایت اسکادی، خدایان به وی اجازه دادند که یکی از آنها را به همسری برگزیند، البته تنها با دیدن پاهای آنها! اسکادی پذیرفت و هنگامی که دو پای بسیار زیبا بین پاهای خدایان دید، با تصور این که این پاها نمی‌توانند به کسی جز بالدر تعلق داشته باشند، آنها را برگزید. اما پاها نه متعلق به بالدر، بلکه متعلق به نیورد، خدای پیر باد و دریا بودند. در بعضی روایات چنین آمده‌است که اسکادی و نیورد پس از مدتی، از آنجا که نیورد به مناطق ساحلی و اسکادی به کوهستان علاقه داشت، از یکدیگر جدا شدند و اسکادی با اول ازدواج نمود.

دومین شرط برای رضایت اسکادی واقعا دشوار بود: باید اسکادی را می‌خنداندند! این کار به لوکی واگذار شد. لوکی هم یک سر ریسمانی را به ریش یک بز و سر دیگر آن را به بیضه‌های خود بست و بر اثر کشمکش میان این دو، هر دو بلند بلند جیغ و فریاد می‌کردند و سرانجام لوکی موفق به خنداندن اسکادی شد!

اما در نهایت اودین برای از بین بردن کامل خصومت، چشمان تیازی را برداشته و به عنوان دو ستاره در آسمان جای داد.

با وجودی که اسکادی یک ماده غول است، اما بسیاری از اشارات و کنایات به او، وی را به عنوان یک الهه و یکی از اسیر معرفی می‌کنند. از میان القاب اسکادی، مشهورترین آن‌ها اوندورگود یا اوندوردیس، به معنی «الههٔ برف پا» است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...