لائوکوئون

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

لائوکوئون یا لائوکون laocoon (به یونانی: Λαοκόων) در اسطوره‌های یونان، کاهن پوسیدون در تروا است.

لائوکوئون

عنوان:   کاهن پوسیدون

جنسیت:مذکر

پدر:       کاپوس

وابستگان:          برادر آنخیسس

در تروا:مخالف پذیرش اسب چوبی بود.

 

پسر کاپوس و برادر آنخیسس بود. ـ لائوکوئون ـ‌کاهن آپولون در تروا‌ـ پنداشت که در اسب تروا برخی یونانیان جای گرفته‌اند؛ پس نیزه‏‌ای به سوی آن پرتاب کرد. آتنه ـ‌الاهه‏‌ی طرف‌دار یونانیان‌ـ پوسیدون را واداشت تا دو مار بزرگ از دریا فرستد. و مارها به شکل مرگ‌آوری بر تن کاهن و دو فرزندش پیچیدند. اهالی تروا به گمان آن‌ که او به سبب بی‌حرمتی به اسب، مورد خشم خدایان قرار گرفته، اسب را به درون شهر راه دادند و تروا سقوط کرد. این ماجرا موضوع یکی از مهم‌ترین تندیس‌های بر جای مانده از روم باستان است. همچنین گوتهولد افرایم لسینگ ـ‌نمایش‌نامه‌نویس و فیلسوف آلمانی‌ـ کتابی با نام لائوکون (1766) نگاشت که به بررسی زیبایی‌شناسی این تندیس می‌پردازد. او از ورای لائوکون به بررسی و دسته‌بندی هنرها (هنرهای مکانی و هنرهای زمانی) و کارویژه‌ی هر یک پرداخت. برخی این کتاب را آغازگر بررسی‌های زیبایی‌شناسی دانسته‌اند.

 

منابع

دورانت، ویل. تاریخ تمدن، یونان باستان (جلد دوم). سرویراستار، محمود مصاحب. چاپ ششم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۸. ISBN 964-445-001-9.

دورانت، ویل. تاریخ تمدن، روسو و انقلاب (جلد ده). سرویراستار، محمود مصاحب. چاپ ششم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۸.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...