گایا (افسانه)

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

گایا

عنوان:   زمین

جنسیت:مونث

همسر:   اورانوس

فرزندان:اورانوس، تیتان‌ها و سیکلوپ‌ها . هکانتون کایرس

 

گایا (به یونانی: Γαîα)، (به انگلیسی: Gaia) در اسطوره‌های یونان، ایزدبانوی زمین است.

او نتنها اولین الهه‌های زمین است بلکه طبق بسیاری از روایات او اولین موجودی بود که از دل خائوس (خلاء) به وجود آمد، به طوری که می‌گویند او زادهٔ خائوس (Chaos) است. گایا در واقع خود زمین است و همیشه هر جا سخن از طبیعت به میان می‌آید به نحوی گایا در نظر گرفته می‌شود مانند. همیشه از طبیعت به عنوان جنس مونث یاد می‌شود و جملهٔ مادر طبیعت رایج است و هیچ گاه ندیده‌ایم که پدر طبیعت را جایگزین آن کنند. شاید به دلیل جنس لطیف و فریبندهٔ طبیعت چنین تصوراتی به وجود آمده‌اند.

گایا به خودی خود اورانوس یا همان آسمان‌ها را به دنیا آورد (به وجود آورد) و سپس او را به عنوان همسر خود برگزید. فرزندان آن دو شامل تیتانها بودند، ۶ پسر و ۶ دختر. گایا اولین نسل از سایکلاپسها (غول‌های یک چشم) را نیز به وجود آورد و فرزندی 100 دست به نام هکاتونچیرس "Hecatonchires".

این گایا بود که زئوس را از بلعیده شدن توسط کرونوس نجات داد، بعد از اینکه زئوس به دنیا آمد، گایا به رئا کمک کرد تا سنگی را برای فریب دادن کرونوس در لباس قنداق پیچیده تا تصور کند این زئوس است، چون کرونوس آگاه شده بود بعدها توسط یکی از فرزندانش سرکوب می‌شود، برای خلاص شدن از دست فرزندانش آنها را می‌بلعید اما حیلهٔ گایا اثر کرد و زئوس نجات پیدا کرد و به کریت برده شد.

 

منابع

دورانت، ویل. تاریخ تمدن، یونان باستان (جلد دوم). ترجمهٔ امیرحسین آریان‌پور و دیگران. سرویراستار، محمود مصاحب. چاپ ششم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۸. ISBN 964-445-001-9.

کتاب ” ایزدان و ایزد بانوان یونانی” اثر” دروسیلور”

گایا (Gaia)

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...