دیونیسوس

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 تندیس مرمرین دیونیسوس در موزه لوور

 

دیونیسوس

عنوان:   خدای شراب

جنسیت:مذکر

پدر:       زئوس

مادر:     سمله

 

دیونیسوس (یونانی Διόνυσος یا Διώνυσος)، در اسطوره‌های یونان، نام خدایی یونانی است.او بزرگترین خدای جهان یونانی(هلنیستی)متأخر،که در آن پرستشش با مراسمی پرزرق و برق همراه بود و آن نوعی وعده رهایی محسوب می شد.

رومیان این خدا را بیشتر با نام باکخوس (به یونانی: Βάκχος) یا باکوس (به لاتین: Bakchos) می‌خواندند. فرزند زئوس و سمله بود. در افسانه‌ها آمده است از ران زئوس متولد شد. پرستش او در یونان و روم با مراسم شرابخواری همراه بوده است.

دیونیسوس ایزد شراب و کشاورزی در یونان باستان، با اصلیت تراکیه‌ای (اهل تراس) بود. یونانیان و رومیان وی را با نام باکوس هم می‌شناختند. او فرزند زئوس و زنی میرا به نام سمله بود. دیونیسوس نه تنها ایزد شراب با قدرت مست‌کنندگی‌اش بود، بلکه نماد تمام آیین‌ها و آثار شراب در جامعه بود.

او جوان ترین خدا در میان خدایان بزرگ یونان بود. او نه تنها خدای شراب بوده‌است بلکه نفوذ اجتماعی و سودآور شراب نیز مربوط به او بوده‌است. خاستگاه جغرافیایی اسطوره‌های او نامعلوم است اما تقریباً همهٔ افسانه‌ها ریشهٔ بیگانه‌ای را برای او می‌دانند[۱].شاید در اصل (مانند دمتر) خدای محصول و زراعت بوده است.

در افسانه‌های یونان، دیونیسوس یک جام خرگوشی داشت که هرچه از آن می‌نوشید هیچ‌گاه خالی نمی‌شد.[۲]

هرساله در یونان برای بزرگداشت وی در تاکستان ها و زمین های کشاورزی، مردم دور هم جمع میشدند و یک بز را قربانی میکردند و آواز می خواندند و سپس بز را قطعه قطعه کرده و در کل زمین پخش میکردند و اعتقاد داشتند که با این کار دیونیزوس باعث حاصلخیزی زمین میشود.

اشعاری که این کشاورزان میخواندند به تراگو دیا (trago dia) معروف شد.

تراگو در یونانی به معنی بز و دیا به معنی شعر است. و در واقع به معنای سرود بزی است. نام امروزی تراژدی از همین واژه گرفته شده است.

رفته رفته این اشعار را همه ساله در جشنواره ای به نام سپاس که به افتخار دیونیزوس برپا میشده میخواندند و همین سنگ بنای تئاتر های اولیه شد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...