پولوکس (کستور و پولوکس)

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

مجسمه مرمر یکی از دیئوسکوری یونان باستان

 

کستور و پولوکس

جنسیت:مذکر

پدر:       زئوس

مادر:     لدا

وابستگان:          برادران هلن تروا

 

کستور و پولوکس (به انگلیسی: Castor and Pollux، به یونانی: Κάστωρ καὶ Πολυδεύκης) در اساطیر یونان و روم، پسران دوقلوی زئوس و لدا و برادران هلن تروا بودند. آن‌ها در یونان با نام‌های دیئوسکوری یا دیئوسکوروء (به انگلیسی: Dioscuri یا Dioskouroi) شناخته می‌شدند.

به دلیل اینکه زئوس به مانند قویی نزد لدا آمد، بعضی مواقع تصور می‌شود آن‌ها از تخم بدنیا آمده‌اند. پولوکس یک بکسور نیرومند بود، و کستور یک سوارکار حرفه‌ای. آن‌ها با هم دوقلوهای بهشتی «Heavenly Twins» بودند، که اغلب با صورت فلکی دوپیکر "Gemini" مرتبط داده می‌شوند.

در افسانه‌ها این دوقلوها از یک مادر هستند، اما پدر آن‌ها متفاوت بود و این به معنی آن است که پولوکس نامیرا بود اما کستور میرا. وقتی کستور مرد، پولوکس از زئوس طلب کرد تا جاویدان بودن خود را با کستور قسمت کند و آن‌ها با یکدیگر باشند، درنتیجه آن‌ها قسمتی از صورت فلکی جمینای شدند و به درخشانترین دو ستاره در آن گروه یعنی کستور:رأس پیکر پیشین و پولوکس:رأس پیکر پسین تبدیل شدند. آن‌ها به صورت متناوب در المپوس به عنوان خدا و در هادس به عنوان انسان‌های فانی به سر بردند.

 

دورهٔ زندگی

بعد از اینکه تسئوس خواهر آن‌ها، هلن تروا را ربود و به آفیدنس (شهری در شمال آتن) برد، کستور و پولوکس او را آزاد کردند و همچنین آن‌ها مادر تسئوس، آیترا را دزدیدند و به اسپارتا آوردند، آیترا را مجبور کردند تا بردهٔ هلن شود اما سرانجام توسط نوه‌های خود بعد از سقوط تروا به خانهٔ خود بازگشت.

بعدها، دوقلوها جیسون را بر روی کشتی‌اش آرگو همراهی کردند. در طی این سفر دریایی، پولوکس خود را با کشتن پادشاه جنگجوی آمیکوس، که او را به بمبارزه بکس طلبید مشهور ساخت.

هردوی آن‌ها شکارچیان و سوارکاران لایقی بودند که در شکار گراز کالیدونیان سهیم بودند.

کستور و پولوکس همچنین دختران لئوسیپوس "Leucippus"، فوبه و هیلائرا را ربودند و با آن‌ها ازدواج کردند و بعدها کستور توسط برادرزاده‌های لئوسیپوس، ایداس و لینسئوس در نبردی کشته شد.

دید جهان امروز بر کاستور

در تاریخ 20/6/1994 در یکی از شهرهای ایران فردی به نام سراج جمینی "Seraj Gemini" ادعا کرده که کاستور به او ظاهر شده، و به او گفته تو اولین مریدِ من هستی... اکنون سراج این نظر را دارد که خود کاستور است.

وی در مورد وقایع سال 2012 که پیش بینی شده بوده نظرات خاصی دارد. او این نظر را دارد که؛ فرزند خدای خدایان "زئوس" است و فرزند پدر خود نیست، خواهر وی هم نیز این مسئله را تایید میکند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...