الکترا

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

الکترا بر سر قبر آگاممنون اثر Frederic Leighton c.1869

 

الکترا

فرانسوی:           الکترا

جنسیت:مؤنث

پدر:       آگاممنون

مادر:     کلوتایمنسترا

همسر:   پولادس

وابستگان:          خواهر اورستس

 

الکترا (به انگلیسی: Electra)، دختر آگاممنون شخصیت افسانه‌ای یونان باستان است.

 

پس از آن‌که کلوتایمسترا (مادر الکترا)، آگاممنون (پدر الکترا) را کشت، الکترا برادر خود اورستس را از خانه دور کرد تا جانش را نجات دهد. مدت‌ها بعد اورستس با همدستی الکترا، مادر و معشوق او آیگیستوس را کشت و انتقام پدر را گرفت. الکترا با دوست برادرش، پولادس ازدواج کرد.

 

عقده الکترا در روانشناسی بر مبنای سرگذشت این شخصیت اسطوره‌ای، نام گذاری شده است.

 

خانواده

الکترا دختر پادشاه آگاممنون و ملکه کلایمنتسترا بود و خواهرانش اوفیلیا و کریسوتمیس و برادرش اورستس نام داشتند. گمان می رود در لیاد (شعر حماسی هومر) منظور شاعر از لئودایس، همان الکترا دختر آگاممنون است.[۱] دختر آگاممنون را نباید با پری دریایی همنامش الکترا که مادرِ رب النوعِ کوچکِ آیریس از تیتان دریا تائومس است، اشتباه گرفت.

 

داستان به قتل رسیدن آگاممنون

زمانی که آگاممنون پدر الکترا و پادشاه شهر میسِنه از جنگ تروژان بازگشت و توسط آگوستوس (معشوقه کلامنتسترا) و/یا توسط خود کلایمنتسترا به قتل رسید، الکترا در شهر میسِنه حضور نداشت. کلایمنتسترا بخاطر اینکه آگاممنون، دختر بزرگترش ایفجنیا را برای آتنا یا آرتمیس قربانی کرده بود، از وی کینه به دل گرفته بود. همچنین آگوستوس و کلایمنتسترا، کاساندرا پیشگوی مقدسِ تروی که به عنوان غنیمت و پاداش جنگ به آگاممنون اهدا شده بود را کشتند. هشت سال بعد الکترا و برادرش اورستس را از آتن به منیسه باز گرداندند. طبق نوشته های پیندار- شاعر یونان باستان- در این سال ها، الکترا یا دایه ای پیر، از اورستس مراقبت می کردند. سپس اورستس به فانوته در کوه پارناسوس، جایی که استروفیوسِ شاه از او مراقبت می کرد، برده شدتا اینکه در سن بیست سالگی توسط پیشگویی به نام دلفیک به بازگشت به وطن و کین خواهیِ پدر فرمان داده شد.

 

 

اورستس، الکترا و هرمس بر سر مزار آگاممنون، حدود 370-380 پیش از میلاد)

 

داستان قتل کلایمنتسترا

طبق داستانِ آیسخلیوس، اورستس چهره الکترا خواهرش را پیش از ملاقات بر سر مزارِ آگاممنون، در مکانی که پیشکش هایی را برای مزار پدرشان فراهم می آوردند، دید. ملاقات انجام شد و برنامه ریزی برای کین خواهی و انتقام حویی شکل گرفت. پیلادس و اورستس، کلایمنتسترا و آگوستوس را (به پشتوانه کمک الکترا) گشتند.

کلایمنتسترا پیش از مرگش اورستس را نفرین کرد و الهگان انتقام برای عذاب او(به زمین) آمدند. او توسط الهگان انتقام که وظیفه مجازات وی را به دلیل تعرض به قداست خانواده داشتند، تعقیب می شد هرچند الکترا توسط الهگان انتقام مورد تعقیب قرار نگرفت. اورستس در معبدی در دلفی پناه گرفت. گفته می شود هنگامی که او به معبد رفت، ابتدا کاهنی او اورستس) را غرق در خون و در حالی که الهگان انتقام دور و بر او پرواز می کردند، یافت. سپس کاهنان او را با خون خوک شستشو دادند تا پاک شود و درست به محض اینکه پاک شد به آتن سفر کرد تا آتنا را بیابد.

در آخر در آکروپولیسِ آتن، آتنا را یافت و دادگاهی رسمی در این مورد توسط آتنا، پیش از قضاوت دوازده آتنی، تشکیل داد. الهگان انتقام خواستار قربانی خود (اورستس) بودند: او در دادگاه فرمانهای آپولو را مطرح کرد: رای ها به طور مساوی (بر مجازات و رهایی اورستس) اعلام شد و آتنا رای تعیین کننده خود را مبنی بر تبرئه اورستس را بیان نمود.

در اثر ایفیجنیا در تائوریس، یوروپید افسانه را به گونه ای دیگر بیان می کند. او می گوید اورستس توسط الهگان انتقام تا تائوریس که بر دریای سیاه واقع است -جایی که خواهرش ایفیجنیا نگهداری می شود- هدایت می شود. این دو (اورستس و ایفیجنیا) هنگامی که اورستس و پیلادس نزد ایفیجنیا آورده می شوند تا جهت قربانی شدن برای آرتمیس آماده شوند یکدیگر را ملاقات کردند. ایفیجنیا، اورستس و پیلادس از تائوریس فرار می کنند. خشم الهگان انتقام به هنگام تجدید دیدار این خانواده، فروکش کرده و در مجازات آنها تخفیف قائل می شوند.

 

 

الکترا و اورستس در داستان‎هایی از تراژدی‎نویس‎های یونانی اثر آلفرد چرچ 1897

 

پانویس

↑ "Agamemnon" in Oxford Companion to Classical Civilization, as quoted at eNotes.com

 

منابع

دورانت، ویل. تاریخ تمدن، یونان باستان (جلد دوم). ترجمهٔ امیرحسین آریان‌پور و دیگران. سرویراستار، محمود مصاحب. چاپ ششم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۸. ISBN 964-445-001-9.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...