آریادنه

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

آریادنه (به انگلیسی: Ariadne)، در اسطوره‌های یونان، دختر مینوس (پادشاه کرت) است.اساطیر یونان باستان

باکوس و آردیانه اثر تی‌تیان: دیونیسوس، آردیانه را در ساحل ناکسوس می‌یابد. نقاشی، صورت فلکی نامیده شده به یاد آردیانه را هم نشان می‌دهد.

آریادنه

فرانسوی:           آریادنه

جنسیت:مؤنث

پدر:       مینوس

مادر:     پاسیفائه

همسر:   دیونوسوس

موضوع‌های اساطیر یونان باستان

 

آریادنه، دختر مینوس، پادشاه کرت بود که عاشق تزه که از آتن آمده بود، شد. تزه بنابه روایتی از آتن آمده بود تا خود را بعنوان قربانی، تسلیم مینوتائور کند. آریادنه مخفیانه شمشیری به او داد تا با آن غول آدمخوار را بکشد و دوک ریسمانی به او سپرد که هنگام پیشروی در دالان‌ها [دالانهای پیچاپیچی که مینوتائور در آنها زندگی می کرد]، آن را بگشاید، تا در موقع بازگشت بتواند راه خود را بیابد.

 

آریادنه با او فرار کرد، اما تزه، وقتی که آریادنه در جزیره ناکسوس خوابیده بود، او را ترک کرد. آریادنه آنقدر در آنجا ماند تا سرانجام دیونیسوس او را در آنجا پیدا کرد و با وی ازدواج نمود.[۱]

 

شرح دیگر

زمانی که تسئوس برای کشتن مینوتاوروس به کرت آمد، عاشقش شد و به وی رشته‌ای داد بتواند پس از کشتن مینوتاوروس از هزار تو خارج شود و سپس با هم گریختند. اما تسئوس او را در جزیرهٔ ناکسوس رها کرد. دیونوسوس او را یافت و نجات داد و با او ازدواج کرد. [۲]

 

پانویس‌ها

↑ اساطیر یونان، لیدی پلودن و دیگران، ترجمه: محمد نژد، چاپ اول، صفحه: 16

↑ تاریخ تمدن، ویل دورانت، فهارس پایانی کتاب

 

منابع

دورانت، ویل. تاریخ تمدن، یونان باستان (جلد دوم). ترجمهٔ امیرحسین آریان‌پور و دیگران. سرویراستار، محمود مصاحب. چاپ ششم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۸. ISBN 964-445-001-9.

لیدی پلودن، مولی بریرلی، آسا بریگ. اساطیر یونان. ترجمهٔ محمد نژد. چاپ اول. تهران: انتشارات پدیده، ۱۳۵۱. ISBN.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «[۱]»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...