آتنا

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

آتنا (به یونانی: Άθηνά, Athēnâ، یا Ἀθήνη, Athénē)، در اسطوره‌های یونان، الههٔ نگهبان آتن و ایزدبانوی خرد، فرزانگی و جنگ است. او ایزدبانویی باکره، دختر زئوس و متیس (تیتان تامل) است.اساطیر یونان باستان

 آتنا، نقاشی پیکرهٔ آتنا که در موزه لوور نگهداری می‌شود.

 

آتنا

یونانی:   Άθηνά

فرانسوی:           آتنا

عنوان:   الههٔ حکمت و حامی جنگ

جنسیت:مؤنث

پدر:       زئوس

مادر:     متیس

در تروا:بزرگ‌ترین پهلوان یونانیان در جنگ

 

تولد

زئوس چنان از خرد متیس هراسان شده بود که وی را فریفت تا یه شکل مگسی در آید و او را بلعید. پس از مدتی دچار سر درد شدیدی شد. تیتان ارباب شفا، پرومتیوس، سر او را تبر شکافت و آتنا به صورت زنی کامل و سراپا پوشیده در زره و اسلحه از پیشانی زئوس خارج شد. آتنا با این که از عقل و خرد مادرش برخوردار بود، اما به پدر برتری نجست.

 

ویژگی‌ها

علی رغم اینکه او در نبرد شجاع و خشن بوده اما زنی جنگجو به شمار نمی‌آمده زیرا نبردهای او همه برای دفاع از حریم خانه و شهر در مقابل دشمنان بوده است،اما گاهی هم بی‌رحمانه انتقام می‌گرفت. مثلاً زنی پارچه‌باف به نام آراخنه ادعا کرده بود دست‌ساخته‌هایش نسبت به دست‌ساخته‌های آتنا برتری دارد.آتنا او را به مبارزه طلبید و بعد از پیروزی، او را به عنکبوت تبدیل کرد.

 او همچنین با تیتانی به نام پالاس جنگید و او را کشت، پوستش را بالاپوش خود کرد و نام او را به نام خود افزود، چنان‌که در ایلیاد گاهی هومر او را پالاس می‌خواند. در همان مرجع می‌خوانیم که جنگ‌افزار محبوب او نیزه‌ای از چوب درخت زبان گنجشک (ون) با نوک برنجی بوده است.

 آتنا ایزدبانوی شهر و شهرنشینی، صنایع دستی و کشاورزی است. او برای تربیت و رام کردن اسب، افسار را اختراع کرد. از دیگر سازه‌های او می‌توان به دوک نخ‌ریسی، چنگ، دیگ، شن‌کش، گاوآهن، کشتی و ارابه اشاره کرد. او فرزند محبوب زئوس به شمار می‌آمده است. به همین خاطر اجازه یافت تا از اسلحه پدرش (آذرخش) استفاده کند. درخت مورد علاقهٔ او زیتون و پرنده او جغد (به علامت خرد) بوده است.

رومیان نیز این ایزدبانو را می‌پرستیدند و او را مینروا می‌خواندند.

 

 

 مجسمهٔ نیم تنهٔ آتنا

 

نکاتی دیگر

ظاهر آتنا : زن جوانی که کلاه خود پوشیده و زره در دست دارد و اغلب همراه یک جغد کوچک است .

سمبل آتنا : جغد، به نشانه ی هوشیاری و خرد؛ سپری کوچک که تصویری از سر مدوسا روی آن است .

قدرت های آتنا : منطق، هوش، مدافعی قدرتمند در جنگ ها اما همینطور صلح جویی قدرتمند .

قهرمان های مورد علاقه ی او : اودیسه، پرسیوس .

 

حقیقتی جالب درباره ی آتنا : یکی از القاب او " چشم خاکستری " (Grey-eyed) است . آتنا به یونانیان درخت زیتون را بخشیده . برگ های زیرین درختان زیتون خاکستری رنگ هستند . میگویند، وقتی که باد برگ ها را تکان میدهد، یکی از چشمان آتنا نمایان میشود .

 

آتنا در تروا

او در جنگ تروا از طرافداران یونانیان بود و چون خدایان در جنگ درگیر می‌شوند، آتنا آرس را با سنگی به خاک می‌افکند و چون آفرودیته به یاری سربازی می‌شتابد و در نجات او می‌کوشد، آتنا ضربتی بر سینه او وارد می‌کند و بر زمینش می‌زند.[۱] هم‌چنین به هراکلس و اولیس کمک‌های فراوانی کرد.

 

در آثار هومر

آتنا، در هر دو منظومهٔ مشهور هومر، چکامه‌سرای مشهور یونانی، یعنی ایلیاد و ادیسه نقش کلیدی دارد.

 

پانویس

↑ ویل دورانت،۶۹

 

منابع

وبلاگ یونان باستان http://ancientgreece.persianblog.ir/

ایلیاد، هومر، مرحوم سعید نفیسی

ادیسه، هومر، مرحوم سعید نفیسی

اساطیر یونان، راجر لنسین گرین، عباس آقاجانی

دورانت، ویل. تاریخ تمدن، یونان باستان (جلد دوم). ترجمهٔ امیرحسین آریان‌پور و دیگران. سرویراستار، محمود مصاحب. چاپ ششم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۸. ISBN 964-445-001-9.

ویکی انگلیسی

گریمال، پیر. فرهنگ اساطیر یونان و رم. ترجمهٔ احمد بهمنش. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...