تمدن ناشناخته سرزمین ارت باستان (جیرفت زیبا )

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۳ دیدگاه

 

مورخین و جهانگردان عقیده دارند که شهر جیرفت بر اثر سیل بنیان کنی نابود گردیده و خرابه های شهر قدیمی جیرفت در یک کیلومتری جیرفت فعلی ( سبزواران ) قرار دارد .جیرفت از دو کلمه « جیر » به معنی ( پست و پایین ) و « افت » به معنی ( افتاده) تشکیل شده است و به طور کلی جیرفت به معنی (جلگه ی پست آبرفتی ) است.     

  

   تاریخچه :

 مورخین و جهانگردان عقیده دارند که شهر جیرفت بر اثر سیل بنیان کنی نابود گردیده و خرابه های شهر قدیمی جیرفت در یک کیلومتری جیرفت فعلی ( سبزواران ) قرار دارد ، جیرفت از دو کلمه ی " جیر " به معنی ( پست و پایین ) و " افت " به معنی ( افتاده ) تشکیل شده است و به طور کلی جیرفت به معنی ( جلگه ی پست آبرفتی ) است . از شهر جیرفت به نامهای ارت ، مکن ، جارفت ، گدر ، جردس ،جیربت ، دسبوس ، دقیانوس ،دوزاری ، رئوبارلس ، قمادین ، کارمانیا ، کامادی ، کمادی و سبزواران یاد شده است و . . .

 محوطه ی باستانی جیرفت در استان کرمان و نزدیک به شهر جیرفت ، به طول 400 کیلومتر ودر حاشیه ی رودخانه ی هلیل رود شناسایی شده و به نظر می رسد در حدود 7 هزار سال پیش مرکز نخستین تمدن بزرگ و با شکوه جهان بوده است .

 تا مدتها چنین تصور می شد که کهن ترین تمدن جهان در سومر عراق پای گرفته است ، امّا کشف یک زیگورات ( معبد ) عظیم با قدمت بیش از پنج هرار سال آثار سنگی بسیار و همچنین کتیبه های آجری به خطی نا شناخته از منطقه ی جیرفت ایران باعث شد باستان شناسان درباره ی دانسته ها و ادّعاهای پیشین خود تجدیدِ نظر کنند .

 باستانشناسان با بررسی دوباره ی کتیبه هایی که از پیش در مناطق مهم باستانی کشف شده بودند ،سعی کردند اطلاعات بیشتری در باره ی این تمدن عظیم و ناشناخته به دست آورند و در نهایت پس از تحقیقات فراوان ، به تعدادی کتیبه دست یافتند.

 

 در یکی از این اسناد که از خرابه های شهر اوروک ( در جنوب بین النهرین ) به دست آمده است ، داستان کشمکش میان پادشاه سومر با فرمانروای سرزمین ثروتمندی به نام ارت ثبت شده بود ، در این داستان حما سی که در اوایل هزاره ی دوم پیش از میلاد و به خط میخی سومری روی یک لوح سفالی نگاشته شده ، چنین آمده است:

روزی ا نمرکار ( پادشاه شهر اوروک ) با فرستادن نماینده ای، از حاکم ارت می خواهد تا استادان هنرمند و سنگ های گرانبها را برای ساخت معبد به اوروک بفرستد .حاکم ارت هم در ازای فرستادن سنگ ها ، از پادشاه اوروک تقاصای غلّه می کند ، ا نمر کار غلّه را می فرستد ، اما حاکم ارت از فرستادن سنگ ها سر بازمیزند .

10 سال بعد ، ا نمرکار دوباره قاصدی به سرزمین ارت می فرستد و تقاضای خود را تکرار می کند ، عاقبت دو پادشاه به تفاهم می رسند و حاکم ارت ،هنرمندان و سنگهای زینتی را به سومر می فرستد.در کتیبه ی دیگر، پادشاه سومری سعی کرده بودبا گذر از شهر شوش و 7 رشته کوه ، به سرزمین ارت حمله کند .

بررسی دقیقِ این کتیبه ها و آثار کشف شده این فرضیه را به اثبات نزدیک می کند که شهر افسانه ای و گمشده ی ارت که در شرق ایران قرار داشته ، به احتمال زیاد همان جیرفت است.

متن این کتیبه ها بیانگر آن است که حدود پنج هزار سال پیش ، میان بازرگانان ارت و بین النهرین ارتباط پیوسته ای وجود داشته و هنرمندان چیره دست ارت در ساخت کاخ ها و معابد به سومری ها کمک کرده اند .در واقع تمدن عظیم سومر وامدار هنرمندان و صنعتگران جیرفتی است .

 یافته های جیرفت ، افق دیگری از فرهنگ های شرق را گشوده و توجه جهانیان را به خود جلب کرد . نمونه هایی از خط بر روی گل رس در "هلیل رود " پیدا شده که به گفته ی کارشناسان ، این خط قرن ها قدیمی تر از خط میخی است ، این خط یک خط سمبلیک ( ( Symbolic نیست ، بلکه خطی ( Linear ) است ،شامل خطوط مختلف که کنار یکدیگر قرار می گیرند.

 لازم به ذکر است که تاکنون خط میخی به عنوان اولین و قدیمی ترین نوع خط نوشتاری به حساب می آمده و زادگاه آن بین النهرین بوده است .

امروزه کارشناسان و خاورشناسان همصدا بر یک باورند که در تاریخ مردم شناسی 2 دوره وجود دارد : یکی دوره پیش از کشفیات " جیرفت " و دیگری پس از کشفیات آن .شاید با ادامه ی اکتشافات و تحقیق روی آثار کشف شده ،باستان شناسان به این نتیجه برسند که از این پس به جای بین النهرین عراق ، می بایست جیرفت ایران را مهد کهن ترین تمدن بشری در جهان نامید ...

 

  • Tiffani

    Tiffani

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۸:۱۳:۰۵

    These are actually enormous ideas in concerning blogging.
    You have touched some fastidious points here.
    Any way keep up wrinting.

  • chaturbatefreetokenshack.com

    chaturbatefreetokenshack.com

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۲۰:۰۹:۵۷

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.
    You clearly know what youre talking about, why throw away your
    intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something informative to read?

  • Hyman

    Hyman

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۷:۵۳:۲۲

    It's perfect time to make some plans for the future and it's time to be happy.
    I have read this submit and if I may just I desire to suggest you some interesting issues or tips.
    Perhaps you can write subsequent articles referring to this article.
    I want to learn even more issues approximately it!