کشف یک مقبره متعلق به تمدن آزتک

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

با کشف بقایای مقبره‌ی فرمان‌روایی آزتک، باستان‌شناسان به پیدا کردن پایتخت افسانه‌یی تمدن آزتک امیدوار شدند.

به نقل از آسوشیتد‌پرس، باستان‌شناسان مکزیکی در جریان کشفی که آن را یکی از مهم‌ترین کشف‌های باستان‌شناسی قرن این کشور تلقی کردند، موفق به کشف بقایای مقبره‌ی یکی از آخرین فرمان‌روایان تمدن آزتک زیر یکی از میدان‌های اصلی شهر مکزیکویسیتی ـ پایتخت مکزیک ـ شدند.

یک کارشناس از دانشگاه آمریکا که سال‌ها به کاوش در محوطه‌های تاریخی مکزیک مشغول است، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد، این مقبره که تا به‌حال بخش کوچکی از آن کشف شده، می‌تواند بخشی از پایتخت افسانه‌یی تمدن آزتک باشد که براساس متون تاریخی در جزیره‌ای در وسط یک دریاچه‌ی نمک بوده است.

از آنجا که بقایای این مقبره در میان آب‌های زیرزمینی شور قرار دارد، پروژه‌ی کاوش متوقف شده است و باستان‌شناسان منتظرند، با استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله پمپ‌های قوی ویژه‌ی تخلیه‌ی آب، کاوش‌های خود را در بقایای این مقبره که در عمق پنج متری سطح زمین قرار دارد، آغاز کنند و شانس خود را برای کشف این شهر بیازمایند.

تا به‌حال بخش‌هایی از این مقبره از جمله یک تکه‌سنگ بزرگ حجاری‌شده کشف شده‌اند و محققان با بررسی آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که این مقبره به یکی از امپراطوران تمدن‌ ازتک که در سال 1502 مرده است، تعلق دارد؛ ولی هنوز شواهد کافی برای تأیید این امر به‌دست نیامده‌اند.

نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی این کشف تاریخی این است که با وجود انجام کاوش‌های فراوان در شهر مکزیکوسیتی از سال 1790 میلادی، هیچ مقبره یا حتا گورستانی از تمدن آزتک در این شهر کشف نشده است.

کشور مکزیک تا پیش از تصرف آن توسط اسپانیایی‌ها در سال 1519 میلادی، یکی از بخش‌های تمدن آزتک بوده است. به همین دلیل، تا به‌حال آثار تاریخی فراوانی در این کشور از مردم تمدن آزتک کشف شده‌اند. با این وجود، کشف مقبره‌ی آخرین امپراطور آزتک ـ مونته زوما (Monte Zuma) ـ برای باستان‌شناسان هم‌چنان یک آرزو است، آرزویی که شاید در سال‌های آینده به حقیقت بپیوند.

  • Guy

    Guy

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۲:۰۱:۳۶

    I'm not sure exactly why but this site is loading very slow
    for me. Is anyone else having this problem or is it a problem on my end?
    I'll check back later on and see if the problem still exists.