سوالات بی‌شمار تمدن مایا

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

تمدن اسرار آمیز « مایا » سرشار از سوالهایی است که باستان شناسان هنوز پاسخی برای آن نیافتند. این قوم اسرار آمیز خبرگان علوم ریاضیات و ستاره شناسی بودند. مایا ها از چرخ استفاده نمی کردند اما جاده های پهن و یک دست آنها باستان شناسان را به این فکر انداخته است که آنها چه نیازی به این جاده های پهن داشتند؟؟!!!

محاسبات بسیار دقیق ریاضی و ستاره شناسی از مایا ها تمدن ساخته است که به قول پروفسور « اریک فن دانکین » مایا ها روبوتیک ترین تمدن جهان است !!

تمام زندگی و دانش آنها از روی تقویم و برنامه شکل می گرفت. تمام بناهای با شکوه از روی برنامه و تقویم مایایی ساخته شده است. چه کسی این تقویم را در اختیار آنان قرار داده است!!؟؟؟؟؟؟ این سوالی است که هنوز پاسخی ندارد.

در افسانه ای مایایی به نام « پوپول وه » آمده است: خدایان قادر به شناختن و دانستن همه چیز بودند. کیهان و چهار جهت اصلی و قطبهای زمین همچنین گرد بودن شکل زمین را می‌دانستند.»

 

چگونه اجداد مایاها از گرد بودن زمین با خبر بودند؟

آنان افزون بر اینکه تقویمی افسانه ای داشتند محاسبات باور نکردنی هم انجام می دادند که تا امروز چون معمایی حل نشده است. آنان می دانستند که سال « زهره » 584 روز است و مدت سال زمینی را هم در حدود 365 روز محاسبه کرده بودند.در مدت 8 سال زمینی زهره 13 بار به دور خورشید می گردد و این محاسبات را مایاها به شکل بی نظیری انجام دادند. استفاده از تقویم زهره ای حقیقی در خور ملاحظه است، زیرا درست است که درخشش چشمگیر آنان به احتمال توجه مایاها به خود جلب کرده است.و محاسبه مدت زمان گردش انتقالی آن نسبت به کره ی زمین، دانش نجومی عظیمی را طلبیده است.

شاید باور کردنی نباشد اما آنها کسوف و خسوف را تا چندین هزار سال به طور دقیقی محاسبه کرده اند. تا چند سال پیش نوعی تقویم در کشو ما دیده میشد که شاید الان هم وجود داشته باشد، این تقویم کوچک که شکل گردی داشت از چهار لایه ی فلزی تشکیل شده بود و هرکس که می خواست مثلا بداند 5 سال دیگر 23 بهمن در چه روی است آن را روی اعداد تقسیم می کرد و مثلا متوجه میشد که ان روز مثلا یکشنبه است. تعجب نکنید این راز را هزاران سال پیش مایاها می دانستند و از آن برای پیشگویی خسوف و کسوف استفاده می کردند.. « تزوکلین » ریاضیات و محاسبات پیچیده ی مایاهاست. این ریاضیات جدولی از قرینه سازی اعدادی شکل گرفته است.

 

حال باید دید که این تمدن عظیم چگونه از بین رفت؟؟

برخی کارشناسان معتقدند که شهرهای مایاها بر اثر زلزله ای عظیم ویران شد. از طرفی در ویرانه های موجود هیچ مدرکی وجود ندارد که نشانه ی وقوع چنین فاجعه ای باشد. برخی نیز بر این باورند که مایاها بر اثر شیوع مالاریا یا تب زرد از شهر هایشان گریختند. اما به ظاهر هیچ یک از این دو بیماری تا قبل از فتح امریکا به دست اسپانیایی ها در آنجا وجود نداشته است. اما آنچه به روشنی در تاریخ ثبت است قتل عام تمام بازماندگان تمدن مایا به دست نیروی اسپانیایی است. امروزه به جز چند کتیبه‌ی عجیب و خرابه های چند معبد بزرگ چیزی از این تمدن عظیم باقی نمانده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...