مشاهده کسوف در هوای آلوده، بدون عینک مخصوص ممنوع!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

عکاسی از کسوف خیلی وقت ها کمک کرده تا عکس‌های آماتورها در اختیار گروه‌های آکادمیک قرار بگیرد و برآیند بالایی داشته باشد.

خورشید گرفتگی و یا همان کسوف از جمله رویدادهای زیبایی است که نشان از عظمت خلقت ایزد یکتا دارد. روز سه شنبه 14 دی ماه 88، در کشور شاهد یکی از این رویدادها هستیم. ساعت 11:21، کسوف جزیی به وقت کشورمان آغاز و ساعت 12:50 خورشیدگرفتگی به حداکثر میزان خود می‌رسد و ساعت 14:15 گرفت در کشورمان به پایان می رسد.

 این کسوف از نوع جزیی و درصد پوشش خورشید توسط ماه(درصد گرفت) بین 20% تا 60% در ایران است و این در حالی است که پوشش خورشید توسط ماه در پاریس 60 درصد و در لندن 75 درصد خواهد بود.

برای اطلاع بیشتر در باره این کسوف جزیی با "مسعود عتیقی" رییس انجمن نجوم آماتوری ایران به صحبت نشستیم:

 

درباره خورشیدگرفتگی و کسوف 14 دی ماه توضیح دهید؟

اساسا خوشید گرفتگی یا کسوف یکی از رخدادهای نجومی است که به علت قرار گرفتن ماه (تنها قمر زمین) بین خورشید و سیاره زمین رخ می دهد، هر چند که هر ماه در هنگام ماه نو، ماه بین زمین و خورشید است، اما به علت انحراف مداری 5 درجه‌ای ماه نسبت به مدار زمین، در ابتدای هر ماه قمری یک کسوف نخواهیم داشت.

خورشیدگرفتگی‌ها دارای نظم مشخصی اند که به آن ساروس یا دوره می‌گویند؛ ساروس لغتی بابلی است و برای وقوع هر کسوف، ساروس آن، 18 سال و 11 روز و 7 ساعت و 49 دقیقه است.

به این معنی که با رخداد هر کسوف، آن واقعه 18 سال بعد تکرار می‌شود که هر ساروس از برخی ویژگی‌های یکسانی برخوردارند. اما این مساله به آن معنا نیست که هر 18 سال شاهد یک کسوف هستیم، بلکه در هر سال بین 2 تا 5 خورشید گرفتگی رخ می دهد که البته 5 خورشیدگرفتگی بسیار نادر است.

جالب است بدانید در هر سال ماه 8/3 سانتی متر از زمین دور می‌شود و این مساله به این معنی است که زمانی می‌رسد که دیگر کسوف کامل رخ نخواهد داد.

سال 2011 میلادی از ویژگی خاصی برخوردار است که در آن، 4 خورشید گرفتگی رخ می‌دهد که تمامی آن‌ها جزیی بوده و یکی از این رویدادها، اولین کسوف از ساروس 156 است که اولین آن ها در 2011 رخ می‌دهد.

 

آیا آلودگی هوا مانع از دیدن خورشیدگرفتگی می‌شود؟

اساسا آلودگی هوا و آلودگی نوری یکی از معضلات رصدگران آماتور است که به ویژه در شهرها اتفاق می‌افتد. آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، باعث می‌شود که دیدن آسمان شب میسر نشود. اما برای مشاهده خورشید، هرچند که آلودگی هوا تاثیرگذار است، اما این امکان وجود دارد که از پسِ غبار وآلودگی هوا نیز، این خورشیدگرفتگی را رصد کنیم.

برای دیدن خورشیدگرفتگی باید از عینک های رصد خورشید که استاندارد هستند، استفاده شود. به این معنی که از فیلترهایی به نام "فیلتر مایلار" جلوی چشم‌ها و لنز دوربین‌ها بهره گرفته شود تا صدمه‌ای به چشم‌ها و دوربین‌ها وارد نشود.

 

افراد علاقه‌مند برای دیدن کسوف باید به کجا مراجعه کنند؟

با توجه به اینکه در سالیان اخیر، کشور دارای انجمن نجوم آماتوری شده است، این بار نیز برنامه‌ای خاص در فرهنگسرای شفق در بوستان شفق (خیابان یوسف آباد) برگزار می شود.

برای رصد کسوف 14 دی ماه، مردم می‌توانند از قبل از آغاز کسوف مراجعه کرده و سوالات خود را از کارشناسان بپرسند. تجهیزات نجومی خاص رصدی مثل تلسکوپ‌ها در آنجا مستقر است، ضمن این که کارشناسان به سوالات مردم و گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی پاسخ می‌دهند، امکان رصد با تلسکوپ و عینک‌های مخصوص فراهم است.

 

خورشیدگرفتگی جزیی 14 دی ماه، ارزش رصدی دارد؟

اساسا هر رویداد نجومی ارزش رصدی دارد، چرا که آسمان همیشه الهام بخش و دارای نیرویی است که انسان‌ها را به آرامش می‌رساند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که مردم گوشه نگاهی به واقعه‌های نجومی داشته باشند.

 

می‌توان از کسوف جزیی عکاسی کرد؟

قاعدتا این کسوف نیز غیر از جذابیت و زیبایی، از لحاظ علمی نیز واجد ارزش است. عکاسی از کسوف خیلی وقت ها کمک کرده تا عکس‌های آماتورها در اختیار گروه‌های آکادمیک قرار بگیرد و برآیند بالایی داشته باشد.

درست است که در کسوف جزیی، تاج خورشیدی قابل مشاهده نیست، اما زمان‌ این رویداد و ثبت این زمان‌ها و تهیه گزارش و عکس، می‌تواند ارزش و بار علمی مهمی داشته باشد که در تجدید نظرهای محاسباتی به کار می‌آید.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...