تریسراتوپس

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

تریسراتوپس، (به انگلیسی: ‎Triceratops ) یا سه‌شاخ‌چهره، دایناسوری شاخ‌دار و گیاه‌خوار از دورهٔ کرتاسه می‌باشد.

نام تریسراتوپس از کلمه یونانی -tri/τρι به معنی سه و کلمه یونانی ceras/κέρας به معنای شاخ و کلمه یونانی -ops/ωψ به معنای صورت گرفته شده و به معنای سه شاخ صورت است.

تریسراتوپس یک دسته منقرض شده از دایناسورهای شاخ‌دار علف‌خوار بودند که در طی مرحله آشکوب دوره کرتاسه پسین از دورهٔ کرتاس پسین زندگی می‌کرده‌اند. (حدود ۶۸ تا ۶۵ میلیون سال قبل (mya) در آمریکای شمالی).

تریسراتوپس یکی از آخرین دایناسورها بوده که قبل از رویداد عظیم انقراض دوران سوم کرتاسه تکامل یافتند. وجود یک یقیه بزرگ استخوانی و سه شاخ روی بدن چهارپای بزرگش، و شباهت‌هایش با کرگدن‌های امروزی، باعث شده تریسراتوپس یکی از شناخته ترین دایناسورها باشد. احتمالا تریسراتوپس از دو شاخ بلندش بعنوان سلاح در برابر تیرانوسور و عشق‌بازی (مانند گوزن) و چیره شدن بر رقبا استفاده می‌کرده‌است.این دایناسور روی چهارپای محکم و ستون مانندش راه می‌رفته‌است. بخصوص دو پای جلویی‌اش قوی تر بودند چون باید وزن سر بسیار سنگین‌اش را تحمل می‌کردند. تریسراتوپس‌ها بزرگترین دایناسورهای سه شاخ بوده‌اند که احتمالا در دسته‌های بزرگ، مانند فیل‌های امروزی، زندگی می‌کردند.

 

 تخمین زده می‌شود که تریسراتوپس حدوداً ۷٫۹ تا ۹ متر طول، ۲٫۹ تا ۳ متر ارتفاع و ۶٫۱ تا ۱۲ تن وزن داشتند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...