کشف یک آناتومی جدید برای گردن دایناسور غول پیکر!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

"سائورویادها" نمونه کلاسیک دایناسورهای عظیم الجثه گیاهخوار هستند. این دایناسورها در ۱۵۰ میلیون سال قبل و در دوره ژوراسیک می زیسته و در حدود ۱۰۰ تن وزن داشته اند.

در حال حاضر یک مدل بسیار زیبا از اسکلت این دایناسورها در موزه تاریخ طبیعی لندن وجود دارد. در این اسکلت مدل، گردن این دایناسور به طرف زمین خم شده است. در حقیقت تاکنون تصور می شد که سر این دایناسورها می توانسته است همانند سر زرافه ها تا روی زمین خم شود.

اما اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه پورتس ماوث با بررسی مهره های بقایای فسیلی برخی از نمونه های این دایناسورها کشف کردند که این سوسمارهای ماقبل تاریخ نمی توانسته اند گردن خود را به طرف جلو خم کنند. این در حالی است که در تمام نقاشیها، فیلمهای علمی تخیلی و بازسازیهای مجازی گردن این حیوان به طرف جلو خم شده است.

براساس گزارش روزنامه تلگراف، نتایج این کشف درشرایطی مطرح می شود که تئوری گردن قائم این دایناسورها مورد قبول تمام دانشمندان قرار نگرفته است. برای مثال بسیاری از دیرینه شناسان معتقدند اگر گردن این دایناسور عظیم الجثه گیاهخوار به طرف جلو خم نمی شده و همیشه به صورت قائم ثابت می مانده است، قلب این حیوان قادر نبوده است خون را به قسمتهای فوقانی آناتومی جانور پمپاژ کند به طوری که فاصله سر از زمین حتی می‌توانسته است به ۱۵ متر برسد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...