پستانداران ماقبل تاریخ از دایناسور های کوچک تغذیه می کرده اند

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دو فسیل نسبتا کامل از جانورانی که 130 میلیون سال پیش می زیسته اند و بر روی تخته سنگی در چین پیدا شد، که جزئیات دقیق تری در رابطه با اندازه و عادات غذایی پستانداران ماقبل تاریخ را فاش کرد. با کشف این فسیل و انجام تحقیقات در مورد آن پیش فرضیه های قبلی که حاکی از این موضوع بود که این پستانداران تا پیش از انقراض نسل دایناسور ها یعنی 65 میلیون سال پیش، از نظر جثه کوچک بوده اند و از نظر اکولوژی و زیستی هم سرکوب شده بوده اند را نقض کرد.

این دو فسیل در نتیجه حفاری از میان خاکستر های آتشفشانی کشف شدند و شواهد حاکی از آن است که دراثر آتشفشان مرده اند. به گفته "جین منج" ،دیرین شناس آمریکایی موزه تاریخ علوم طبیعی نیویورک، بسیاری از جانورانی که در زیر خاک دفن می شوند شکل سه بعدی اصلی آنها حفظ می شود.

فسیل جانور بزرگتر که 1 متر طول دارد، دارای اسکلت بندی بسیار قوی و نیرومندی است و همانند گورکن های عصر نوین در حالت چمباتمه زدن فسیل شده است. پوشش روی دندانهای این جانور گویای این است که این پستاندار در هنگام وقوع فاجعه آتشفشانی از نظر سنی جوان بوده است. دانشمندان طی تحقیقات پی بردند که این جانور بین 12 تا 14 کیلوگرم وزن داشته است و در زمان 170 میلیون ساله حکمرانی دایناسور ها بر وری زمین می زیسته اند.

در کنار استخوان قفسه سینه این فسیل محققان توانستند توده ای از استخوان های و دندان های شکسته را پیدا کنند. این استخوان ها شامل یک جمجمه، ستون فقرات و استخوان های دست و پا که هنوز برخی از مفاصل آنها سالم مانده بود گویای این مطلب بود که جانور پستاندار یک جانور دیگر را تکه تکه کرده و خورده است و این استخوان ها بازمانده غذای پستاندار است. با مقایسه این استخوان ها با فسیل هایی که قبلا کشف شده اند مشخص شد که جانوری که توسط پستاندار خورده شده است یک نوزاد دایناسور گیاهخوار با نام "پسیتاکوساروس" است که 2 متر طول داشته است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...