کشف گونه ناشناخته‌ای از دایناسور در مکزیک

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

کشف بخش‌هایی از سنگواره گونه جدیدی از دایناسورها چند میلیون ساله، پرسش‌های زیادی را برای دیرین‌شناسان به‌وجود آورده است.

 به گزارش ایسنا، دیرین‌شناسان اعلام کردند که سنگواره گونه جدیدی از دایناسورهای دوزیست منقاردار را در منطقه سالت لیک سیتی  مکزیک کشف کرده‌اند.

تاکنون قسمت‌هایی از بدن این گونه جدید دایناسور مانند چانه و جمجمه کشف شده‌اند و دیرین‌شناسان امیدوارند تا روزهای آینده به دیگر اجزای این سنگواره دایناسور دست یابند. پروژه کاوش در منطقه سالت لیک سیتی مکزیک از سال‌ها پیش با حضور دیرین‌شناسانی از کشورهای مکزیک، امریکا و کانادا آغاز شده است.

براساس یافته‌های دیرین‌شناسان، این گونه جدید از دایناسور که هنوز هیچ نامی برای آن انتخاب نشده است، شباهت زیادی به یک گونه مشهور از دایناسور به نام ترومپترز  دارد؛ ولی جثه کوچک‌تری دارد.

تری گیتس، دیرین‌شناس امریکایی ـ که از سال‌ها پیش در این پروژه حضور دارد، درباره این کشف تاریخی به آسوشیتدپرس گفت: براساس بررسی‌های اولیه ما، این فسیل حدود 72 میلیون سال قدمت دارد و به زمانی متعلق است که بخش اعظم مناطق شرقی مکزیک فعلی در زیر آب بود.

مکزیک غنی‌ترین کشور قاره امریکا از نظر داشتن سنگواره‌های تاریخی است. مشهورترین سنگواره‌های کشف ‌شده در این کشور ، حدود 13 سال پیش در یک معدن سنگ آهن در مرکز ایالت کوآهیولا کشف شدند. یافتن تمام بخش‌های این سنگواره، 12 سال به طول انجامید تا این‌که سال گذشته، این سنگواره در موزه ملی تاریخ طبیعی مکزیک به‌نمایش درآمد. طبق بررسی‌های اولیه دیرین‌شناسان، سنگواره‌ای که به‌تازگی کشف شده، به دایناسوری متعلق است که در زمان مرگ، هفت متر و 60 سانتی‌متر طول داشته است. البته دیرین‌شناسان بر این باورند که نوع بالغ این دایناسور، حدود 11 متر طول داشته است. یکی از کارشناسان بر این باور است که این گونه از دایناسورها میلیون‌ها سال پیش در مناطق شرقی مکزیک فعلی و دلتای رودخانه «می‌سی‌سی‌پی» می‌زیستند.

او بیان کرد: هرچند کشف این سنگواره پنجره جدیدی را به‌سوی علم دیرین‌شناسی برای ما گشود، اما پرسش‌های زیادی را نیز ایجاد کرد که ممکن است، پاسخ به هریک از آنها سال‌ها به طول بینجامد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...