بزرگترین، بلندترین و کوچک‌نرین دایناسورها

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

تنوع اندازه دایناسورها بسیار زیاد بوده است. به طوری که بعضی از آنها به اندازه یک جوجه مرغ بوده اند و طول برخی به بیش از 30 متر می رسیده است. بیشتر دایناسورها در میانه این اندازه ها بوده اند. نهنگ آبی امروزی بزرگ ترین حیوانی است که تاکنون بر روی زندگی کرده است و بزرگ تر از هر دایناسوری است. هیچ کس نمی داند که چرا بعضی از دایناسورها (و بعضی دیگر از خزندگان عهد مزوزوئیک) این قدر عظیم شدند. این یکی از جالب ترین سؤال های بدون پاسخ در علم دیرینه شناسی است. تئوری های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد، اما هیچ کدام پذیرفته شده نیستند.

کشیده ترین دایناسورها

کشیده ترین دایناسورها ساروپودها بودند. آنها دایناسورهای غول پیکری بودند که آهسته حرکت می کردند، سر ریزی داشتند و‌ گیاهخواران گاو مانندی از آخر دوره ژوراسیک و دوره کرتاسه بودند. آنها گردن های خیلی بلندی داشتند که  برای دستیابی وسیع به شاخه های گیاهان بلند مفید بود. گردن دراز آنها با دم بزرگشان توازن ایجاد می کرد. این سوروپودها بزرگ ترین جانوران خشکی هستند که تاکنون کشف شده‌اند:

-سوپرسوروس (41 متر).

-ارجنتینوسوروس (40-35 متر): 100-80 تن وزن.

-سیسموسوروس ها (مارمولک لرزاننده زمین)- 120 پا طول (37 متر) + 80 تن وزن.

-آلتراسوروس (30 متر) +80 تن وزن.

-دیپلودوکاس - طولش به 90 پا (28 متر) می رسیده.

-برچیوسوروس (26 متر)، 40 فوت قد (تقریباً 14 متر) و وزن 80-70 تن.

بزرگ ترین گوشتخواران هم تروپودها از دوره کرتاسه بودند:

-گیگاتوسوروس کارولینی - در پاتاگونیا ناحیه ای در جنوب آرژانتین و شیلی پیدا شده. با 47 پا طول (14 متر)، هشت تن وزن و 12 پا قد (چهار  متر).

-تیرانوسوروس رکس - در آمریکای شمالی پیدا شده. 50-40 پا طول (15-12 متر) و شش تن وزن دارد.

-کارچارودونتوسوروس سحریکاس (به معنی مارمولک دندان گوش بری) در مراکش آفریقا به وسیله "پاول سرنو" پیدا شده. این دایناسور شاید حدود 45 پا (11 متر) طول داشته و دندان هایش هم پنج اینچ طول داشته است. جمجمه اش (پنج پا و چهار اینچ یا یک و نیم متر) بزرگ تر از تی رکس است. اما حفره مغز ریزی دارد (نصف اندازه تی رکس).

بلندترین دایناسورها

بلندترین دایناسورها سوروپودهای برچیوسورید بودند. پاهای جلویی آنها بلندتر از پاهای عقبیشان بود و حالت زرافه مانند داشتند. آنها غول پیکر بودند، آهسته حرکت می کردند،‌ سر ریزی داشتند،‌ گیاهخوارانی گاو مانند از آخر دوره ژوراسیک و کرتاسه بودند. آنها گردن های خیلی بلندی داشتند که صاف نگه می داشتند و برای رسیدن به شاخه های وسیع (و بلند) گیاهان مفید بوده است. گردن بلند به وسیله یک دم گنده تعادل پیدا می کرد. این سوروپودها از بزرگ ترین جانوران خشکی هستند که تاکنون کشف شده اند:

-سوروپوزیدون، یک برچیوسورید جدیداً پیدا شده از  اکلاهماست، 60تن وزن +60 پا (15 متر) قد داشته.

-آلتراسوروس ها پا (30 متر) درازی +80 تن وزن +40 فوت (10 متر) قد.

-برچیوسوروس ها - حدود 85 پا درازی (26 متر)،‌40 پا (10 متر) قد ‌و  80-70 تن وزن.

کوچک ترین دایناسورها

پیدا کردن فسیل های کوچک سخت تر از پیدا کردن فسیل های بزرگ است. همچنین موقعی که جانوران کوچک می میرند، احتمال دارد که به وسیله جانوران بزرگ تر خورده شوند و در نتیجه تعداد کمتری از آنها باقی می ماند. کوچک ترین دایناسورهایی که تاکنون کشف شده اند عبارتند از:

-کومپسوگناداس، یک گوشتخوار با 2 پا (60 سانتی متر) طول،‌ از  145میلیون سال قبل. این دایناسور به اندازه یک جوجه مرغ و وزنش حدود 5/6 پوند (3 کیلو) بود.

-سالتوپاس: یک حشره خوار با دو پا (60 سانتی متر) درازی از حدود 200 میلیون سال قبل.

-لسوتوسوروس: یک گیاهخوار با 3 پا یا 90 سانتی متر درازی. سریع می‌دویده،‌ گیاهخواری از آفریقا بوده و در 200 میلیون سال قبل می زیسته.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...