آیا دایناسورها زیاد عمر می کردند؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دایناسورها چقدر عمر می کردند؟ خیلی سخت است که به این سؤال جواب دهیم. اخیراً دانشمندان فهمیده اند که بیشتر استخوان های دایناسورها حلقه های رشد داشته‌اند (به نام خطوط رشد) که ممکن است به این سؤال جواب دهد. این خطوط تنها با استفاده از میکروسکوپ قابل دیدن هستند. حلقه رشد دایناسورها شبیه به حلقه رشد درختان است که سن درخت را می توان بر اساس آن تعیین کرد (هر سال رشد برگ ها یک رد در تنه درخت به جا می‌گذارد).

راه دیگر برای تخمین تعداد سال های زندگی براساس اندازه بدن است که طول عمر جانوران امروزی هم براساس آن تعیین می شود و بر این حقیقت استوار است که جانوران بزرگ معمولاً زندگی های طولانی تری نسبت به حیوانان کوچک تر دارند. به این ترتیب گمان می‌رود که سوروپودهای عظیم الجثه مثل اپتوسوروس، برچیوسوروس، دیپلودوکاس و سوپراسوروس تقریباً 100 سال زندگی می کرده‌اند. دایناسورهای کوچک تر شاید طول عمر کمتری داشته اند.

بر این اساس دانشمندان طول عمر دایناسورها را چنین تخمین می‌زنند:

- ترودون - (وزن 50 کیلوگرم)، سه تا پنج سال طول می کشیده تا به بزرگسالی برسد.

-کرتوسور سانتارسوس رودزینسیس – (وزن بیش از 25 کیلوگرم) هفت تا هشت سال طول می کشیده تا به اندازه بزرگسالی برسد.

-پروسوروپود ماسوسپوندیلوس کریناتوس (وزن: بیش از 250 کیلوگرم) 15 سال طول می کشیده تا به اندازه بزرگسالی برسد.

-سوروپود بوتریوسپوندیلوس ماداگاسکارینسیس (وزن 17500 کیلوگرم) 43 سال طول می کشیده تا به اندازه بزرگسالی برسد.

-کرتوپسین پیتاکوسوروس مونگولینسیس (وزن 80 کیلوگرم). 10 تا 11 سال عمر می کرد.

نسبت های رشد:

نسبت های رشد بر اساس حداکثر رشد خزندگان امروزی سنجیده می شود. حتی اگرچه تفاوت‌های متابولیکی بین آنها وجود دارد.

پروتوسراپتوپس: وزن بزرگسالی 177 کیلوگرم، جانور تازه متولد شده 43/0 کیلوگرم (تخمین زده می شود که وزن جانور تازه متولد شده حدود 90 درصد وزن تخم نیم لیتری باشد). تخمین زده می‌شود که سن بزرگسالی تقریباً 26 تا 38 سال باشد.

هایپسلوسوروس: وزن بزرگسالی 5300 کیلوگرم، جانور تازه متولد شده 4/2 کیلوگرم. سن بزرگسالی حدود 82 تا 188 سال محاسبه می شود.

اگر این محاسبات درست باشد، دلالت بر این دارد که دایناسورها بر خلاف تصور خیلی طولانی زندگی نمی کرده اند. استفاده از شکل رشد خزندگان زنده امروزی برای برآورد رشد دایناسورها مناسب نیست. به عنوان مثال هایپسلوسوروس نسبت به خزندگان امروزی خیلی سریع تر رشد می کرده (این موضوع دلالت دارد بر این که این دایناسور نسبت به خزندگان زنده سوخت و ساز خیلی سریع تری داشته) یا قبل از این که به اندازه بزرگسالی برسد دوره بلوغ طولانی‌تری داشته.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...