نرها و ماده های دایناسورها چه شکلی بودند؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

خیلی مشکل است تعیین کنیم که کدام فسیل، ماده و کدام فسیل نر است. بعضی از دیرینه‌شناسان این تئوری را ارایه کرده اند که نرهای بعضی از گونه ها ممکن است تاج های  بزرگ تر، تزیینات و حاشیه ها یا ساختمان های زرق و برق دار دیگری داشته اند که همانند بسیاری از جانوران امروزی در تشریفات جفت گیری و یا رقابت های بین گونه ای (مسابقات میان اعضای یک گونه،‌ مثل دعوا برسر محل و رقابت جفت گیری)، مورد استفاده قرار می داده اند.گسترش این ساختمان ها با بلوغ جنسی انجام می شده است. برای همین بچه های این حیوانات یا این ساختمان ها را ندارند یا مقدار کمی از آنها را دارند.

-  در سال 1975 دیرینه شناس کانادایی "پیتر دادسون" نشان داد که بسیاری از گونه‌هایی که کاکل داشتند، ماده ها و یا نوجوانان آن گونه بودند. آناتومیستی به نام "جیمز ای هاپسون" گفت که اندازه های کاکل و گنبد سر در نرها و ماده های درون یک گونه با هم متفاوت است.

- کراتوپسین هاCeratopsians - بسیاری از دیرینه شناسان باور دارند که کراتوپسین ها شاخ ها و تزیینات و حاشیه هایشان را در زدو خوردها برسر منطقه،‌ در رقابت های جفت‌گیری و برای جذب جنس ماده مورد استفاده قرار می دادند. 

- پاچیسفالوسوروس Pachycephalosaurs، دایناسورهای هادروسورید سر گنبدی شکل را برای نمایش جنسی به کار می بردند. جیمز هاپسون باور داشت که اندازه تاج و گنبد در نر و ماده یک گونه با هم متفاوت است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...