دندان های دایناسورها چه شکلی بودند؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

با نگاه کردن به دندان های یک حیوان می توانید اطلاعات زیادی درباره این که او  چگونه زندگی می کرده به دست آورید. دندان های دایناسورها هم می توانند چیزهای زیادی درباره این جانور به شما بگویند. اطلاعاتی مثل نوع غذایی که می خورده، چگونه آن غذا را به دست می آورده و چه قدر گوارش و هضم بر روی غذا لازم بوده (غذایش را می‌جویده، آن را خرد می کرده، یا تنها آن را با حرص می بلعیده؟)

دندان ها سخت تر از استخوان ها هستند و بنابراین از نظر فسیلی نسبت به استخوان ها بیشتر قابل مطالعه هستند. تاکنون تعداد زیادی دندان فسیل شده دایناسور پیدا شده است. حتی بعضی از گونه های دایناسورها (مثل کاردیودون Cardiodon ، دینودون Deinodon و ترچودون Trachodon) تنها از دندان های فسیل شده شان شناخته می شوند.

تعداد دندان ها در دایناسورهای مختلف با هم  متفاوت بوده است. بعضی دایناسورها، مثل گالیمیماس Gallimimus و اورنیتومینوس Ornithomimus هیچ دندانی نداشته اند. تی رکس50 تا 60 دندان مخروطی ضخیم داشته است. دایناسوری که بیشترین تعداد دندان را داشته، هادروسوروس hadrosaurs (دایناسور منقار اردکی) بوده که بیش از 960 دندان لبی داشته است.

دندان های دایناسورها قابل جایگزین بوده است. یعنی موقعی که یک دندان از بین می رفت یا می شکست، دندان دیگری رشد می کرد و جایش را پر می کرد.

 

 سوریشین ها Saurischians:

 

-سوروپودها Sauropods:

سوروپودهای گیاهخوار مثل اپتوسوروس Apatosaurus، برچیوسوروس Brachiosaurus،

دیپلودوکاس Diplodocus و سوپرسوروس Supersaurus و... دندان های میخ مانند (یعنی در بالا پهن و در پایین نازک) یا قاشقی شکل برای کندن برگ درختان داشتند. اما این دندان ها برای جویدن نبوده اند. در واقع مواد گیاهی سخت در روده های عظیم این دایناسورها احتمالاً در اتاقک های تخمیر هضم می شد. این کار با کمک گازترولیت ها gastroliths (سنگ هایی که حیوان می بلیعد) انجام می شد. این سنگ ها کمک می کردند تا برگ ها و شاخه های کوچک خرد شوند.  

 

تروپودها Theropods  (مثل تی رکس، گیگانوتوسوروس، Giganotosaurus، کارچارودونتوسوروس Carcharodontosaurus، الوسوروس Allosaurus ، اسپینوسوروس

Spinosaurus و ...

گوشتخوارانی بودند که دندان های نوک دار تیزی برای دریدن گوشت بدن و یا خرد کردن استخوان ها داشتند. مدفوع فسیل شده یک تیرانوسوروس Tyrannosaurus پیدا شده که در آن استخوان های خرد شده وجود دارد و این نشان می دهد که  در حقیقت تی رکس غذایش را با دندان های قوی و آرواره قدرتمندش خرد می کرده.

  

ارنیتیشیان ها Ornithischians:

ارنیتیشیان های گیاهخوار و بعضی از پروسوروپودها prosauropods  انواع دندان ها را داشتند. اما اکثراً پوزه های شیپوری شکل و تعداد زیادی دندان های لبی کند برگ مانند

برای گزیدن و بعضی وقت ها جویدن گیاهان سفت داشتند.

 

استگوسوریدها Stegosaurids

  

استگوسوریدها (مثل استگوسوروس Stegosaurus  و کنتروسوروس Kentrosaurus دندان های برگ شکل داشتند.

 -هادروسوروس Hadrosaurs: (دایناسورهای منقار اردکی که شامل میاسوروا Maiasaura، پاراسورولوفاس Parasaurolophus، ادمونتوسوروس Edmontosaurus، لمبئوسوروس Lambeosaurus و غیره می‌شدند) حدود 960 دندان لبی تیز داشتند. آنها بیشتر از همه دایناسورهای دیگر دندان داشتند.

-ایگانودونتیدها Iguanodontids (سوسماری ها): (مثل ایگانودون Iguanodon،

اورانوسوروس Ouranosaurus و پروباکتروسوروس Probactrosaurus،  دندان هایی شبیه به سوسمارهای امروزی داشتند. تاج گرد فرورفته دندان ها منحنی بودند.

-هترودونتوسورس Heterodontosaurus: هترودونتوسورس یک دایناسور اورنیتیشیان (نوعی دایناسور گیاهخوار) کوچک بود که سه نوع دندان مختلف و یک پوزه داشته است. دندان های بالایی جلویی تیز و برنده برای خرد و ریز کردن مورد استفاده قرار می گرفتند. پوزه منقاری و دندان های گونه برای خرد و آسیاب کردن غذا بودند، همچنین دو جفت دندان بلند مانند سگ داشتند.

 

کراتوپسین ها Ceratopsians: کراتوپسین ها مثل تریکراتوپس Triceratops، استایرکوسوروس , Styracosaurus،  منوکلونیوس Monoclonius و ...، پوزه های بدون دندان داشتند که برای جمع کردن غذایشان مورد استفاده قرار می دادند و بسیاری از دندان های گونه پهن و تخت داشتند که برای جویدن مواد گیاهی فیبری سخت مورد استفاده قرار می‌گرفتند.  

-بیشتر دایناسورها مثل انکیلوسورورس Ankylosaurs (که شامل انکلیوسوروس، سوروپلتا Sauropelta، یوپلوسفالوس Euoplocephalus و غیره می شدند) نمی توانستند غذایشان را بجوند و ممکن است اتاقک  های تخمیر داشته اند که فیبرهای گیاهی سفت را هضم کنند.

انکیلوسورورس دندان هایی داشته که شکلی مثل دست با انگشتان داشته است.  

-اورنیتومیمیدها  Ornithomimids مثل اورنیتومیماسOrnithomimusانسرمیماس Ansermimus، گالیمیماس Gallimimus و استراتیومیماس Struthiomimusدندانی نداشتند. تنها پوزه ای داشته اند که با آن گیاهان، حشرات و حیوانات کوچک را می خورده اند. 

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...