زمین در عصر دایناسورها چه وضعی داشت؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

در عصر دایناسورها وضع زمین کاملاً با امروز متفاوت بود. در اروپا و آمریکای شمالی که در آن زمان به طور چشمگیری به خط استوا نزدیک تر بودند، هوا بسیار گرم تر از امروز بود. مناطق قطبی، منجمد و یخزده نبود. به همین دلیل آب و هوای تمام کره زمین معتدل‌تر از امروز بود. اختلاف درجه حرارت در مناطق مختلف زمین نیز بسیار کم بود.

تقسیمات خشکی و آب هم کاملاً با امروز تفاوت داشت. دریاهای بزرگ، مناطق وسیعی را که اکنون خشک اند، پوشانده بود. مرداب ها و باتلاق های گسترده ای در سراسر زمین وجود داشت که با پوشش متراکمی از گیاهان سبز، فرش شده بود. پیشرفتگی های آب دریا در خشکی فراوان بود و جنگل های باتلاقی زیادی دیده می شد. در دره های وسیع و کم عمق، درختانی مانند سرخس های بلند می رویید. بارندگی های آن دوران می بایست بسیار زیاد بوده باشد که آن گیاهان -که به رطوبت زیادی نیاز داشتند- توانسته بودند تا آن حد انبوه رشد کنند.

دایناسورها در چنین محیط گرم و مرطوب و همیشه تابستانی، 140 میلیون سال تمام زیستند. این زمان برای ما دورانی بسیار طولانی و غیرقابل تصور است. پس از نابودی این خزندگان بزرگ حدود 65 میلیون سال گذشت تا نخستین انسان ها پدید آمدند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...