متکامل ترین گروه جانوران در کدام «زیرشاخه» طبقه بندی شده اند؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

موجودات زنده را به چهار «سلسله» یا «فرمانرو» تقسیم می کنند. این چهار «فرمانرو» عبارتند از «تک زبان»، «آغازیان»، «گیاهان» و «جانوران». جانوران را به گروه های زیادی تقسیم می کنند که این گروه ها را برحسب خصوصیات ویژه هر یک، از یکدیگر تشخیص می دهند.

متکامل ترین گروه جانوران در زیرشاخه «مهره داران» طبقه بندی شده اند. این جانوران (به استثنای نیزه ماهی) بر اساس تقارن در اندام ها، ستون فقرات و جمجمه از دیگر جانوران متمایز می شوند.

زیست شناسان، مهره داران را به پنج رده تقسیم می کنند. ساده ترین و قدیمی ترین رده را «ماهیان» تشکیل می دهند. ماهیان با آبشش تنففس می کنند و به کمک دمی عضلانی و باله هایی با تیغه های استخوانی، شنا می کنند. رده دوم یا «دوزیستان» از تکامل ماهی ها پدید آمده اند. آنها در آب و در خشکی زندگی می کنند. قورباغه ها نمونه کامل دوزیستان‌اند. بچه قورباغه ای که تازه از تخم خارج می شود (لارو)، در آب زندگی و با آبشش تنففس می کند. این موجود، هنگامی که بزرگتر می شود، آبشش های خود را از دست می دهد و دارای شش و ساکن خشکی می شود.

رده سوم را «خزندگان» تشکیل می دهند. نوزادان خزندگان، دیگر در آب رشد نمی‌کنند، بلکه دوران تکامل خود را روی زمین و درون تخمی با پوسته سخت، بدون گذراندن مرحله لاروی طی می کنند. با پیدایش این نوع تولید مثل، مهره داران وابستگی خود را به آب از دست داده اند.

دو رده آخر «پرندگان» و «پستانداران» اند. ما انسان ها نیز از رده پستاندارانیم. هر دو رده، نوزادان خود را تا زمانی که بتوانند از خود حفاظت کنند، پرورش می دهند و از تخم‌ها مراقبت می کنند.

تکامل برخی از ماهی ها به دوزیستان و سپس به خزندگان، نمونه کاملی از چگونگی سازگاری جانداران با دگرگونی های شرایط محیط زیست است. بر اثر همین سیر تکامل طبیعی بود که دایناسورها در زمین پدید آمدند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...