کدام ماهی، نیای مهره داران است؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

نسل دایناسورها و دیگر مهره داران خشک زی، به ماهی های باله منگوله ای که حدود 380 میلیون سال پیش می زیستند، می رسد. در آن دوران، بسیاری از دریازیان نخستین، به دریاچه ها و رودخانه های آب شیرین مهاجرت کردند. در اروپا و آمریکای شمالی آن زمان، آب و هوای گرم مداری با دوران های خشکسالی و بارندگی متفاوت حکمفرما بود. چنین آب و هوایی را امروزه می توان در علفزارهای ساوان مشاهده کرد. در دوران خشکسالی، رودخانه ها از جریان باز می ایستادند، دریاچه ها خشک می شدند و فقط برکه‌ها و آبگیرهای کوچک باقی می ماندند.

در چنین مواقعی در آبگیرهای کوچک، اکسیژن به حد کافی وجود نداشت و خطر خفگی تدریجی، جانوران آبشش دار را تهدید می کرد. بسیاری از ماهیان آب شیرین برای ادامه حیات، ساختارهای تنفسی ویژه ای به دست آوردند که آنها را قادر می ساخت اکسیژن هووا را از روی آب جذب کنند. این تحول، آغاز پیدایش شش در این ماهی ها بود.

از سوی دیگر، مواد غذایی نیز در آبگیرهای کم اکسیژن، رو به کاهش گذاشت. برخی ماهی ها برای تنازع بقا خود را لای لجن های کف آبگیرها و برکه ها مدفون می‌کردند و بدون مواد غذایی،‌ خشکسالی را پشت سر می گذاشتند. برخی دیگر- از جمله «ماهی های باله منگوله ای» به تدریج تغییر یافتند و عضله هایی نیرومند در باله ها و اسکلتی قوی در درون بدنشان پدید آمد تا بتوانند در خشکی به سوی برکه ها و آبگیرهایی که هنوز خشک نشده بود، بخزند.

به این ترتیب، حدود 350 میلیون سال پیش، یعنی در اواخر دوره «دونین» (دوره ماهیان) نخستین دوزیست یعنی «ایکتیوستگا» پدید آمد. این موجود، نخستین مهره داری بود که در خشکی می زیست. این جانور، دمی ماهی گونه داشت ولی باله های او به پاهای نیرومندی با پنج انگشت تبدیل شده بود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...