سوسمارهای نخستین چه زمانی پدید آمدند؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

در دوره «پرمین» و دوره «تریاس» خزندگان نخستین که با نام «تریومورف» پستاندار گونه) شناخته می شوند- بر زمین حکمفرما بودند. قدیمی ترین آنها «پلیکوزروس» ها بودند که در مناطق استوایی می زیستند. نسل های بعدی، یعنی «تراپسید» ها، تا مناطق سردتر نزدیک قطب ها پراکنده شدند. آنها اجداد پستانداران بودند. پس از سپری شدن دوره این جانوران، دوره طولانی دایناسورها آغاز شد. پیشینیان آنها را «سوسمارهای نخستین» می‌نامند.

نخستین «سوسمار نخستینی» که تاکنون شناسایی شده، «پروتروسوکوس» است که در دوره تریاس می زیست و از ماهیان و دوزیستان تغذیه می کرد. این جانور، تقریباً 5/1 متر طول داشت و شبیه کروکودیل های امروزی بود. چندی بعد، یعنی حدود 200 میلیون سال پیش، یکی از خویشاوندان نزدیک «پروتروسوکوس» پدید آمد که امروزه آن را «یوپارکریا» می نامیم. این جانور، خزنده کوچکی بود که روی دو پا می دوید طول بدن «یوپارکریا» بین 60 سانتی متر یا یک متر بود. پاهای این جانور کمی بلندتر از دستهایش بود. بالاخره در این زمان یعنی در اواخر دوره «تریاس»، نخستین دایناسور واقعی، یعنی «اورنیتوسوکوس» که یکی از نوادگان «یوپارکریا» بود، پدید آمد. طول بدن این موجود دو تا سه متر بود و آرواره هایی ترسناک با دندان های دشنه ای تیز داشت. پشت و پهلوی جانور با صفحات استخوانی پوشیده شده بود.

این استخوان ها در ناحیه گردن تبدیل به تیغه های استخوانی تیزی می شد که این بخش حساس بدن جانور را از آسیب در امان نگه می داشت. «ارنیتوسوکوس» نیای همه «کارنی ور» های (گوشتخواران) بزرگی است که در دوره های «ژوراسک» و «کرتاسه» تکامل یافتند و بر زمین حاکم شدند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...