نخستین دایناسور گیاه خوار کدام بود؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

در اواخر دوره تریاس، جانور جالبی پدید امده بود که دانشمندان، چندین اسکلت آن را در آلمان و انگلستان یافتند «تکوتونتوزروس»، جانوری دو تا سه متری با گردنی دراز و سری کوچک بود. این جانور هم دندان هایی شبیه گوشتخواران داشت، با این تفاوت که این دندان ها دیگر نوک تیز نبودند. در این جانور، علائم تغییر روش زندگی به چشم می خورد. غذای اصلی او گیاه بود، گرچه شاید از شکار و خوردن خزندگان کوچک نیز دریغ نداشت. به این ترتیب او نیای «سورروپودها» به شمار می آید، که فقط از مواد گیاهی تغذیه می کردند.

دایناسورها در دوران زندگی 140 میلیون ساله خود، انواع بسیار متنوعی را پدید آوردند. آنها مدام در حال تغییر و تحول بودند و در صدها شکل مختلف ظاهر شدند و تکامل یافتند.

در علم «دیرین شناسی» (علم شناخت سنگوراه ها و بقایای زندگی گیاهی و جانوری کهن) دایناسورها را به دو گروه اصلی، یا آنطور که زیست شناسان می گویند، به دو راسته دایناسوری تقسیم می کنند. «دایناسورهایی با لگن خاصره سوسماری» یا «راسته سوسمارگونه‌ها» و «دایناسورهایی با لگن خاصره پرنده ای» یا راسته «پرنده گونه ها». این دو گروه همانطور که از نامشان پیداست، پیش از هر چیز، بر اساس شکل و حالت استخواون‌های لگن خاصره از یکدیگر قابل تشخیص اند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...