دایناسورها چگونه رده بندی می شوند؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

هر دو راسته ای که در بالا ذکر شد، به زیر راسته های کوچکتری تقسیم می شوند. «سوروپود» ها یا «دایناسورهای فیل پا» گیاهخواران عظیم الجثه ای که بخشی از اوقات خود را در آب به سر می برند و بر روی چهار پا راه می رفتند و «تروپود» ها یا «دایناسورهای چنگال دار» که بر روی دو پا راه می رفتند و گوشتخوار بودند زیر راسته «سوسمارگونه ها» به شمار می آمدند.

راسته «پرنده گونه ها» نیز به چهار «زیر راسته» تقسیم می شد. «اورنیتوپود» ها (دایناسورهای پا پرنده ای)، «سراتوپس» ها (دایناسورهای شاخدار)، «استگوزروس» ها (دایناسورهای خاردار) و «آنکیلوزروس»ها (دایناسورهای زره دار).

در حالی که پیشینیان «سورو پود» هاو «ارنیتوپود» ها دردوره تریاس هم یافت می شدند، سه دسته آخر بعد از این دوره پدید آمدند و تکامل یافتند. «استگوزروس» ها در دوره ژوراسیک- حدود 190 میلیون سال پیش- «آنکیلوزروس» ها در دوره کرتاسه- حدود 90 میلیون سال پیش- پیدا شدند.

چهار دسته آخر در واقع کاملاً گیاهخوار بودند. بر خلاف «ارنیتوپود» ها که برروی دو پا راه می رفتند، نوادگان آنها یعنی «سراتوپس» ها بر روی چهار پا راه می رفتند. آنها شاخدار بودند و اغلب سپراستخوانی محافظ گردنی نیز داشتند. «استگوزروس» ها و «آنکیلوزروس» ها نیز بر روی چهار پا راه می رفتند و زره استخوانی ضخیمی بدنشان را پوشانده بود.

این زره در «استگوزروس» ها از صفحات استخوانی راست ایستاده نوک تیز تشکیل می شد و در «آنکیلوزروس» ها می توانستند مانند لاک لاک پشت به زره محافظ بسته ای تبدیل شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...