خطرناک ترین جانور دوره «ژوراسیک» کدام بود؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

در دوره ژوراسیک (190 تا 136 میلیون سال پیش) «الوزروس» که از دایناسورهای زیر راسته «تروپود» ها بود، فرمانروای بی رقیب تمام موجودات زنده خشکی به شمار می‌آمد. این حیوان فقط از گوشت دیگر دایناسورها تغذیه می کرد. طول بدن او از نوک دم تا آرواره های بسیار بزرگش 11 متر یعنی تقریباً به اندازه یک اتوبوس بزرگ بود. این جانور بر روی پاهای عقبی سنگین و نیرومندش راه می رفت. هر یک از پاهایش سه انگشت با ناخن هایی وحشتناک داشت. او با این چنگال ها طعمه های خود را می کشت، آنگاه با دندان ها و دستانش گوشت طعمه را پاره پار می کرد و می خورد.

چون وزن «الوزروس» حداقل دو تن بود، مطمئناً خیلی چالاک نبود. ولی باز هم به نسبت چالاک تر از بسیاری از طعمه های خود محسوب می شد. دم بلند و کلفتش به او کمک می کرد که به راحتی روی دو پا حرکت کند. او به هنگام دویدن، دمش را افقی نگه می داشت و از آن به جای میله تعادل و توازن استفاده می کرد.

هر چند که تعدادی از دایناسورهای گیاهخوار، بسیار بزرگتر و سنگین تر از «الوزروس» بودند، نمی توانستند در برابر این جانور از خود دفاع کنند. به این دلیل، آنها ترجیح می دادند که تقریباً به طور دائم در آب زندگی کنند تا از دست این درنده خطرناک در امان باشند.

هنگامی که «الوزرس» جانوری را تکه تکه می کرد و پس از خوردنش برای هضم آن چرت می زد به خوابی کوتاه می رفت، دیگر گوشتخواران کوچک گرد می آمدند تا آنچه را هیولا باقی گذاشته بود، بخورند. یکی از این جانوران «کومپسوگناتوس» بود که فقط 30 سانتی متر طول داشت و بزرگتر از یک مرغ نبود و کوچکترین دایناسور گوشتخوار به شمار می آمد. این درنده کوچک از سوسمارها و سوسمارهای پرنده کوچک و نیز از حشرات به عبارت دیگر از جانوران گریز پا و چست و چالاک تغذیه می کرد. این جانور با پاهای بلندی که مناسب دویدن و دست های کوچکی که مناسب چن زدن بود، به بهترین وجه بابا این نوع زندگی سازگار بود. احتمالاً پیشینیان پرندگان، شکل و شمایلی مشابه این جانور داشته اند ولی بازوهایشان بلندتر بوده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...