گیاهخواران چگونه در برابر گوشتخواران از خود محافظت می کردند؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

حدود 220 میلیون سال پیش- در دوره تریاس- که نخستین دایناسورهای گیاهخوار پدید آمدند و نسل آنها تکثیر یافت، تنها به سه طریق در برابر گوشتخواران از خود محافظت می کردند. دایناسورهای فیل پای غول آسا و کم تحرک، به داخل آب پناه بردند. دایناسورهای پا پرنده ای چست و چالاک، سلامت را در گریز یافتند.

گروه سوم، راه تکاملی دیگری را برای حفاظت از خویش در پیش گرفتند. آنها به تدریج زره دار شدند. به این ترتیب سه زیر راسته جدید به وجود آمد که همگی به راسته «پرنده گونه ها» تعلق داشتند؛ یعنی زیر راسته های «سراتوپس» ها (دایناسورهای شاخدار)، «آنکیلوزروس ها» (دایناسورهای زره دار) و «استگوزروس» ها (دایناسورهای خاردار) قدیمی ترین گروه شناخته شده،‌ زیر راسته «استگوزروس» هاست.

با استفاده از سنگواره های فراوانی که از این جانوران به دست آمده است، می توان سیر تکامل آنها را تا شروع دوره ژوراسیک- یعنی 190 میلیون سال پیش- تعقیب کرد.

در آن زمان در جنوب انگلستان نوعی دایناسور پرنده گونه به نام «سلیدوزروس» با بدنی به طول تقریباً چهار متر می زیست. طول بدن این جانور با سه ردیف صفحه کوچک سخت پوشیده شده بود که بر روی دم و پهلوهای او خارهای سه گوشی را می ساختند. این جانور، نیای «استگوزروس» است.

اسکلتی که با یافتن آن، نام «استگوزروس» را به این دایناسور دادند، نه متر طول و 75/1 تن وزن داشت و با زرهی استخوانی پوشیده شده بود. این جانور مانند یک زره پوش چهار پا به نظر یم رسید. این دایناسور برخلاف ظاهرش، صلح جو و بی آزار بودو و زرهش فقط به کار حفاظت از او در برابر گوشتخوارانی می آمد که به او حمله می کردند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...